Dagens PS

Bensinslukande V8 blev supersnål – med trädgårdsredskap

En v8:a och en gräsklippare? (Foto: ThunderHead289 Youtube)
En v8:a och en gräsklippare? (Foto: ThunderHead289 Youtube)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 maj 2025Publicerad: 05 maj 2025

En klassisk V8 har gjort det omöjliga och snålat mer än en modern hybrid. Hemligheten? En oväntad detalj från trädgården.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Vem hade kunnat tro att en gammal bensinslukande V8 kunde vara snålare än dagens hypermoderna hybridbilar?

Jo, tydligen någon galen vetenskapsman på YouTube som bevisat just det.

Genom att montera förgasaren från en simpel gräsklippare på en 5-liters V8-motor i en Ford Maverick från 1974 har han lyckats pressa ner bränsleförbrukningen till otroliga 0,57 liter per mil. Det är bättre än den helt nya Ford Maverick-hybriden som “bara” kommer 0,63 liter per mil enligt EPA.

Hur är detta ens möjligt?

Den sensationella bilen. (Foto: ThunderHead289 Youtube)
Den sensationella bilen. (Foto: ThunderHead289 Youtube)

Gräsklipparförgasare – en oväntad lösning för en V8

Experimentet, som utförts av YouTube-kanalen ThunderHead289, är faktiskt mer genomtänkt än vad det låter. Tanken var att använda den allra minsta förgasaren med en flottörskål som kunde hittas, eftersom det är nödvändigt för att den ska fungera på en större motor.

En specialdesignad adapterplatta 3D-printades för att montera förgasaren på insuget, och ytterligare en adapter skapades för att hålla små luftfilter. Mirakulöst nog startade motorn på första försöket när allt var monterat – ett bevis på att idén faktiskt höll.

Ford (Foto: ThunderHead289 Youtube)
Ford (Foto: ThunderHead289 Youtube)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Från start till motorväg – det funkar

Att få motorn att starta är en sak, att faktiskt kunna köra är en annan. Därför krävdes en del finjustering. Bland annat justerades nålarna för att få en stabil tomgång, och en metod för att reglera bränsletrycket anpassades till förgasarens kapacitet.

Det är också värt att notera att motorn inte är helt original. Den används som testbänk för renoverade förgasare och har manuella justeringar för bränsletrycket samt modern teknik för realtidsjustering av motorparametrar, inklusive luft-bränsleförhållandet.

Kanske en fröjd att köra (Foto: ThunderHead289 Youtube)
Kanske en fröjd att köra (Foto: ThunderHead289 Youtube)

En stor del av videon går in på de tekniska detaljerna, men det viktigaste är att det faktiskt fungerar – och det verkar fungera riktigt bra. Den gamla V8-Mavericken startar utan problem i kallt väder, går jämnt på tomgång och levererar ett klassiskt V8-sound när man trycker på gasen.

Visst, motorn har tappat en del effekt – exakt hur mycket nämns inte, men under en 60 kilometer lång testkörning nådde bilen motorvägshastigheter upp till 128 km/h. Kompromissen för den minskade effekten är alltså en sensationellt låg bränsleförbrukning på uppskattningsvis 0,57 liter per mil efter tankning.

Så mycket påverkar takboxen egentligen

Att montera en takbox på bilen är smidigt när extra lastutrymme behövs, vare sig det gäller en stor familjetripp eller en längre flytt. Men även om det är

Läs också:

Gynnsamt med träning även vid hög ålder. News 55

ANNONS

Pensionärernas råd till yngre generetioner. E55

Svenska storbolag halkar efter miljömålen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Svenska turister som planerar att exempelvis besöka USA får nu mycket mer i reskassan tack vare en starkare svensk krona i vår.
Spela klippet
Börs & Finans

Starka svenska kronan: "Det har blivit precis tvärtom"

05 maj 2025
ANNONS
ANNONS