Den är lång som två fotbollsplaner, rymmer 2 000 passagerare och går helt på el. Möt Helios, Viking Lines framtida gigant över Östersjön.
Viking Line avslöjar Helios – eldrivet färjemonster på 195 meter


Mest läst i kategorin
Snart kan resan mellan Helsingfors och Tallinn bli både tystare och grönare. Fartyget Helios är fortfarande ett koncept, men planerna är i full gång.
Missa inte: Världens vackraste slott – topp 5 som tar andan ur dig. Dagens PS
Viking Line siktar på nollutsläpp
Viking Lines nya klimatsatsning är långt ifrån blygsam. Helios är en 195 meter lång eldriven färja som ska ta 2 000 passagerare och 650 bilar över Finska viken. Och det helt utan utsläpp. Med en batterikapacitet på 85–100 megawattimmar och en maxhastighet på 23 knop ska överfarten mellan Helsingfors och Tallinn klaras av på drygt två timmar.
Konceptet bygger på ett forskningssamarbete mellan Viking Line, Raumo varv och andra aktörer och är särskilt anpassat för just den 80 kilometer långa rutten. Tanken är att Helios blir en symbol för nästa generations sjöfart.
“Helios öppnar upp vyerna för en ny era inom sjöfarten, precis som de första segel-, ång- och motorfartygen gjorde på sin tid. Konceptet bevisar att en storskalig utsläppsfri sjöfart inte längre är en utopi”, säger Jan Hanses, vd för Viking Line, i ett pressmeddelande.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Laddas i hamn
För att kunna drivas helt på el krävs det laddning, och det i stor skala. Enligt Viking Line ska Helios laddas varje gång den ligger i hamn, med en effekt på över 30 megawattimmar. Det ställer krav på hamninfrastrukturen.
Därför har Busholmen i Helsingfors pekats ut som hemmahamn. Ett utvecklings- och expansionsprogram är redan igång där, med målet att vara färdigt 2032. Projektet är avgörande för att Helios och andra framtida elfärjor ska kunna trafikera Östersjön utan avbrott.
“En eldriven sjöfart skapas inte enbart av fartygsinvesteringar, utan det behövs även en effektiv och pålitlig laddningsinfrastruktur i hamnarna”, säger Hanses.
Helios sticker även ut rent visuellt. Det första man lägger märke till i de nypublicerade bilderna är att skorstenen saknas.
Läs också: Ekonomer: Rysslands oljefond snart borta. Dagens PS
Fördubblar kapaciteten
Satsningen stannar inte vid ett fartyg. Viking Line planerar att beställa två Helios-fartyg, vilket skulle fördubbla rederiets kapacitet på Helsingfors–Tallinn-rutten. Behovet finns enligt Helsingfors Hamns prognoser, och som Länsiväylä rapporterar väntas passagerarantalet öka från 5,5 miljoner 2024 till hela 11,6 miljoner år 2040.
Det är inte bara resenärer som ökar. Även fraktvolymerna väntas växa rejält. Helios är förberedd med en lastkapacitet på 2 000 filmeter.
Helios är dessutom en del av EU-satsningen FIN-EST Green Corridor, ett samarbete mellan Helsingfors och Tallinns städer och hamnar, Estlands klimatministerium samt rederierna Viking Line, Tallink Grupp och Rederi AB Eckerö. Tillsammans vill de skapa en grön sjöfartsled över Östersjön.
Fakta: Konceptfartyget Helios
-
Längd: ca 195 meter
-
Bredd: ca 30 meter
-
Hastighet: ca 23 knop
-
Passagerare: ca 2 000
-
Personbilar: ca 650
-
Fraktkapacitet: ca 2 000 filmeter
-
Energi: 100 % eldrift
-
Batterikapacitet: 85–100 MWh
Källa: Viking Line.
Läs även: Lyxbåtarna miljonärerna väljer – finskt varv i världsklass. Dagens PS
Läs även: Kinas metalldrag utmanar svenska gruvjättar. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.