Enligt en rapport från den amerikanska kustbevakningen var implosionen av Titan ”en förebyggbar tragedi”, orsakad av OceanGates brister.
Titan-tragedin: En ”toxisk” kultur som ledde till fem personers död


I juni 2023 skakades världen av nyheten om undervattensfarkosten Titans försvinnande. Fem personer, på väg att utforska vraket av Titanic, förlorade sina liv i en katastrofal implosion.
De omkomna var Stockton Rush, medgrundare av OceanGate, som drev expeditionen; den brittiske affärsmannen Hamish Harding; den franske Titanic-experten Paul Henri Nargeolet; samt den pakistanske affärsmannen Shahzada Dawood och hans 19-årige son Suleman.
Företaget OceanGate hade i åratal erbjudit exklusiva dykningar till det berömda fartyget, men katastrofen blottlade allvarliga brister i deras verksamhet, skriver Robb Report.
Ett år efter Titan – diskussionen upp till ytan igen. Dagens PS

Kustbevakningens utredning avslöjar allvarliga brister
Nu, efter en två år lång utredning av den amerikanska kustbevakningen, är rapporten klar.
Enligt utredarna var Titans implosion en direkt konsekvens av OceanGates misslyckande att följa grundläggande säkerhets- och ingenjörsprotokoll, skriver U.S. Coast Guard.
Den 335 sidor långa rapporten fastställer att OceanGates säkerhetskultur och operativa praxis var ”kritiskt bristfälliga”. Det fanns, enligt rapporten, ”uppenbara skillnader mellan deras skriftliga säkerhetsprotokoll och deras faktiska praxis,” skriver Robb Report.
Huvudorsaken till katastrofen var just OceanGates bristande efterlevnad av ”etablerade ingenjörsprotokoll” för säkerhet och tester.
Anställda vittnar om Titan-katastrofen. Dagens PS
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Ett skrov byggt på risker
En av de mest kritiska punkterna i rapporten handlar om konstruktionen av Titan. Farkosten var utrustad med ett skrov av kolfiber, ett material som inte tidigare använts i djuphavsundervattensfarkoster. Kustbevakningens utredare menar att kolfiber är ett opålitligt material under det extrema tryck som råder på 3 500 meters djup, delvis på grund av risken för delaminering – ett tillstånd där materialets lager separeras, skriver Robb Report.
Utredningen visade att Titan imploderade efter bara 90 minuter av dykningen, på grund av en ”katastrofal förlust av strukturell integritet” i kolfiberskrovet. Det enorma vattentrycket på nästan 350 bar innebar att de fem ombord dog ögonblickligen.
Dessutom fann utredarna att OceanGate fortsatte att använda farkosten trots att den hade utsatts för flera incidenter som komprometterade skrovets och andra kritiska komponenters integritet.
OceanGate underlät att undersöka och åtgärda kända brister som upptäcktes under en expedition 2022, trots att Titans övervakningssystem genererade data som borde ha lett till åtgärder, skriver U.S. Coast Guard.
Försvunna Titanic-ubåten kritiserades – redan 2018. Dagens PS

En kultur av risker och otillräcklig reglering
Utöver de tekniska bristerna lyfter rapporten fram en rad andra bidragande faktorer. Det fanns en ”toxisk arbetsmiljö” på OceanGate. Den amerikanska kustbevakningen pekar även på ett otillräckligt nationellt och internationellt regelverk för undervattensfarkoster, särskilt för farkoster med ny eller annorlunda design. Visselblåsarprocessen var ineffektiv, enligt Seaman’s Protection Act.
Jason Neubauer, ordförande för kustbevakningens utredningsgrupp, säger i ett uttalande att ”förlusten av fem liv var förebyggbar”, och att utredningen gett ”värdefulla lärdomar för att förhindra att en liknande händelse inträffar i framtiden”, skriver U.S. Coast Guard.
Han betonar att det behövs en starkare tillsyn och tydligare alternativ för operatörer som utforskar nya koncept utanför befintliga regelverk.

Helt unikt: 100-årig svensk motoryacht på väg hem
När den 30 meter långa motoryachten Lilian II glider in i Östersjön i sommar är det mer än bara en spektakulär syn. Det är ett rullande kapitel svensk
17 rekommendationer för framtiden
Som ett resultat av utredningen har kustbevakningen lämnat 17 säkerhetsrekommendationer. Bland annat föreslår de att regelverken ska utökas till att omfatta alla undervattensfarkoster som utför kommersiella dykningar, och att det ska krävas ett intyg från kustbevakningen för alla amerikanska undervattensfarkoster.
Vidare rekommenderas att operatörer ska lämna in dyk- och räddningsplaner till lokala myndigheter. Rapporten granskas nu av kustbevakningens befälhavare, som kommer att besluta om vilka åtgärder som ska vidtas.

Svenska stridsbåten som får utländska officerare att häpna
Den svenska stridsbåten 90 HSM, en central del av de svenska amfibieförbanden, väcker stor uppmärksamhet globalt. Efter att ha imponerat stort under en

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]