Dagens PS

Pardo GT75 – flytande italiensk designad lyxvilla

Pardo båtar attraherar många sitt designspråk. Nya flaggskeppsmodellen är inget undantag.
Pardo båtar attraherar många sitt designspråk. Nya flaggskeppsmodellen är inget undantag. (Foto: Pardo Yachts)
Mikael Gullström
Mikael Gullström
Uppdaterad: 30 maj 2025Publicerad: 30 maj 2025

Med sin nya flaggskeppsmodell GT75 tar italienska Pardo Yachts ett stort steg in i superyacht-segmentet. En 23 meter lång kraftpaket med flytande villakänsla, flexibla planlösningar och toppfart på över 38 knop utan att kompromissa med stil eller komfort.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pardo Yachts fortsätter sin offensiva satsning med GT75, märkets största och mest ambitiösa modell hittills. Yachten, som hade världspremiär vid Cannes Yacht Festival förra året, sätter standarden för vad en modern medelhavskryssare ska vara: snabb, lyxig och skräddarsydd efter ägarens behov.

Här pratar vi akterdäck med pondus. Perfekt för medelhavets lata dagar. (Foto: Pardo Yachts)

Prislappen? Från 3,8 miljoner euro, men fullt utrustad klättrar kostnaden snabbt till närmare fem miljoner.

Design som förenar kraft och stil

GT75 är ett verk av två italienska designkrafter: Nauta Design och Zuccheri Yacht Design. Resultatet är en båt som placerar sig mellan Pardos Walkaround- och Endurance-serier, en perfekt hybrid mellan prestanda och långfärdskomfort.

Läs mer:
Made in Italy – extra allt. Pardo 52. Dagens PS

Båten mäter 22,86 meter och har ett deplacement på cirka 56 ton. De rena linjerna och det välbalanserade yttre ger ett intryck av både sportighet och elegans. Båten saknar flybridge, vilket bidrar till det låga, strömlinjeformade utseendet.

Skrovet sträcker sig hela vägen under badplattformen, vilket inte bara ger ett rymligt maskinrum, utan också extra utrymme under däck. Det gör GT75 till ett typexempel på hur italiensk design kombinerar funktion och form i ett flytande konstverk.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Salong med valmöjligheter

ANNONS

Ett av GT75:s starkaste kort är flexibiliteten. Här finns två huvudsakliga layouter: “galley up”, där köket ligger på huvuddäck och “galley down”, som flyttar köket till nedre däck för att frigöra yta till en större salong.

Plats för en mästerkock, ja till och med flera stycken kan husera i versionen med lyxköket placerat nere i båten. Så kallad “Galley down”. (Foto: Pardo Yacht)

I galley-up-versionen får man plats med upp till fyra hytter, perfekt för charter eller större sällskap.

I versionen med köket i salongen så blir det plats för fler extra gästhytter nere i skrovet. (Foto: Pardo Yacht)

Den nedre galleyn erbjuder i sin tur en privatare känsla, med ett kök av amerikansk modell komplett med köksö, dubbla diskhoar och fullskalig kyl- och frysutrustning.

En tydlig signal: detta är ett kök att laga riktig mat i, inte bara för show.

Owners cabin i lyxklass

Owners cabin midskepps är ett kapitel för sig. Med ett stort centrerat sängparti, soffhörna, arbetsbord och en enorm garderobsyta känns det mer som ett boutiquehotell än en båt.

Vad kan egentligen önska sig mer?. En owners cabin med det lilla extra. (Foto: Pardo Yacht)
ANNONS

Badrummet är väl tilltaget med separat duschkabin, regndusch, bidé och dubbla handfat.

Även VIP-hytten i fören är väl genomtänkt, med separata trappor som skapar distans till övriga kabiner. Gästhytterna erbjuder plats för ytterligare två till fyra personer, beroende på layout.

Akterpartiet – en beachclub på 40 kvadratmeter

Den bakre delen av båten är ett av dess absoluta partytrick. Här erbjuds två alternativ: ett stort tendergarage för jolle och vattenskoter, eller en så kallad beachclub med lounge, solbäddar och direkt access till vattnet via en sänkbar badplattform.

När allt är utfällt så har du en nätt liten beachclub på 40 kvadratmeter. (Foto: Pardo Yachts)

När plattformen fälls ut får man 40 kvadratmeter flytande soldäck med plats för över tio gäster i U-formad soffa. En dold jolle på 3,7 meter hissas enkelt i vattnet för utflykter eller wakeboard.

Teknisk prestanda som imponerar

Maskinrummet, om än trångt, rymmer tre Volvo Penta D13 IPS1350-enheter med sammanlagt 3 000 hästkrafter.

Det ger båten en toppfart på upp till 38,5 knop och en marschfart på runt 25 knop, med en räckvidd på cirka 400 sjömil. Det är ungefär Stockholm-Helsingfors och tillbaka på en tank.

ANNONS

Bränsletanken, placerad centralt och lågt i mitten av skrovet, bidrar till låg tyngdpunkt och därmed bättre stabilitet och manöverförmåga. Något som även bidrar till en lägre ljudnivå.

Konkurrenter och marknadsposition

GT75 konkurrerar främst mot modeller som Arcadia Sherpa 80, Bluegame BGX73 och Zeelander 8.

Men där konkurrenterna spetsar in sig på enskilda egenskaper, erbjuder Pardo en välbalanserad helhet: design, prestanda, komfort och flexibilitet med ett starkt fokus på upplevelsen ombord.

Här kan vi tänka oss en härlig eftermiddag med vännerna i medelhavet. (Foto: Pardo Yachts)

En fingervisning

GT75 är inte bara Pardos största modell någonsin, det är en fingervisning för var lyxyachter är på väg. Mer än ett transportmedel, fungerar den som ett flytande sommarhus, ett designobjekt och en partyplattform i ett.

I versionen med “Galley down” så blir de sociala ytorna enorma. Både inomhus i skydd mot solen och utomhus. (Foto:Pardo Yachts)

Med en spektakulär design, en interiör som överraskar och en prestanda som imponerar, visar Pardo att de menar allvar.

ANNONS

För den som vill visa storleken på sin plånbok och samtidigt ha plats för familjen, gästerna och vattenleksakerna så är GT75 ett synnerligen övertygande alternativ.

Läs mer:
För de som har råd att vara snyggast. Dagens PS
Exklusivt mobilt drömboende på vattnet. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens PS och Realtid. Bevakar främst politik, världshändelser och makro. Har drivit Dagens PS sedan 2018.

Mikael Gullström
Mikael Gullström

Chefredaktör och ansvarig utgivare för Dagens PS och Realtid. Bevakar främst politik, världshändelser och makro. Har drivit Dagens PS sedan 2018.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS