Ferrari bryter ny mark. Vad händer när det legendariska bilmärket vänder blicken från vägarna mot ett helt nytt element?
Glöm sportbilarna: Här är Ferraris nya skrytbygge


Att en anrik biltillverkare nu ger sig in i en helt ny bransch får många att höja på ögonbrynen. Det handlar om ett ambitiöst projekt som syftar till att utveckla nya idéer för vad som är möjligt, och som utlovar en helt ny upplevelse på vattnet.
Med fokus på prestanda och smarta lösningar, utan att kompromissa med hållbarhet, siktar man på att bli en viktig aktör även inom denna oväntade arena.

Ferrari presenterar Hypersail: En ny era på vattnet
Ferrari, kända för sina kraftfulla sportbilar, har nu presenterat sina planer på att bygga ett fordon utan motor – en segelbåt.
Denna 30 meter långa segelyacht, döpt till Hypersail, beskrivs som ett mycket imponerande fartyg, byggt för hög fart snarare än för fester. Tanken med detta oväntade steg är att utöka Ferraris tävlingsidentitet och att föra den “Stegrande Hästen” in i en annan typ av uthållighetstävling.

John Elkann, Ferraris styrelseordförande, förklarar beslutet med orden:
“Därför att vi inte kunde låta bli. När man ser vad som driver Ferrari, handlar det om passion och kunskap för att klara av det omöjliga”.
Det verkar alltså handla om en stark vilja att prova nya områden. Enligt Ferrari är målet att ‘snart se den Stegrande Hästen vecklas ut på storsegelet på sin första segelyacht, vilket kommer att få fansens pulser att rusa lika mycket som att se en röd bil korsa mållinjen i Le Mans först.

Teknik och design som förvånar
Hypersail kommer att vara en så kallad full foiling-yacht. Det betyder att den effektivt kommer att “flyga” över vattnet. Skrovet kommer att vara uppe i luften medan tre små vingar, så kallade foils, är i vattnet när båten rör sig.
Detta minskar vattenmotståndet rejält, eftersom det krävs mycket mer kraft för att trycka sig igenom vatten än luft.
En ovanlig detalj är att de använder en foil på kölen, den långa delen under segelbåten som hjälper till att hålla den stabil. Ferrari säger att Hypersail kommer att vara världens första 30 meter långa enskrovsbåt med en foil på kölen, designad för att “flyga” på tre kontaktpunkter.

Ferrari förklarar att det handlar om ‘användningen av en lutande köl som stöd för en av foilen, med de två andra kontaktpunkterna som en foil på rodret och, omväxlande, de två laterala foilen’.
Båten designas av den franske marinarkitekten Guillaume Verdier, känd för sina nyskapande båtkonstruktioner. Projektet leds av teamchef Giovanni Soldini, en erfaren seglare som kommer att välja ut besättningen och leda både byggandet och planeringen av fartyget.
Båten byggs i Italien och Ferrari tar in andra ingenjörer och experter inom båtbyggnad för att genomföra projektet. Men de betonar att det är ett “internt” projekt, alltså inte bara en ommålad båt från ett redan etablerat båtföretag.

Prestanda och framtida tävlingar
Hastighet på vattnet mäts i knop, och vad som kan kännas som en lugn bilfärd är en mycket hög hastighet i en båt. Tävlingsyachter i America’s Cup kan nå hastigheter runt 96 kilometer i timmen när de kör som snabbast.
Ferraris mål är att tävla med Hypersail i framtiden.

Företaget berättar att projektet med Hypersail har lett till att de lärt sig mycket nytt om bland annat aerodynamik och energihantering. Dessa nya kunskaper kan även komma att användas i utvecklingen av framtida sportbilar. Det handlar om en öppen process där de samarbetar med externa experter för att få de bästa lösningarna.
Hållbarhet i fokus
Ferrari är mycket stolta över att Hypersail, som planeras att visas upp i sin färdiga form nästa år, helt kommer att drivas av vind- och solenergi. Den har alltså ingen förbränningsmotor överhuvudtaget.
Detta gör den till den första 30 meter långa yachten i världen som är helt självförsörjande på energi. Det innebär att all den ström som behövs för att driva kontrollsystemen för foils, köl och roder, samt all elektronik ombord, måste skapas under segling.
Utvecklingskostnaden och om det kommer att finnas en version för vanliga köpare är ännu inte bestämt. Som jämförelse kan en America’s Cup tävlingsyacht kosta mellan 80 miljoner och 100 miljoner svenska kronor. Att genomföra en framgångsrik America’s Cup-kampanj har uppskattats kosta över 1 miljard svenska kronor.

Den är svensk, snabbast och kostar 57 miljoner
Sveriges stolthet har presenterat en banbrytande bil som redan är slutsåld. Den nya hyperbilen har fått namnet Sadair’s Spear. Med mer kraft, mindre vikt
Läs också:
Därför kan din leasing bli dyrare. Dagens PS
Så väljer du rätt begagnad bil. Dagens PS
Nytt elstödsförslag kan exkludera de flesta svenska hushåll. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.