Tom Cruise har redan beställt sin – och intresset bland miljonärerna växer. Finska lyxbåtar är hetare än någonsin.
Lyxbåtarna miljonärerna väljer – finskt varv i världsklass


Mest läst i kategorin
Tom Cruise har redan lagt en beställning, men han är långt ifrån ensam. I Jakobstad råder full aktivitet – efterfrågan på lyxbåtar från Nautor’s Swan fortsätter att öka, trots lågkonjunktur.
Missa inte: Lista: De dyraste värdetappen – bilarna som rasat mest i pris. Dagens PS
Tom Cruise satsar på lyxbåt
I en tid då höga räntor får vanliga båtägare att tveka, fortsätter efterfrågan på lyxbåtar att öka. Det märks tydligt hos Nautor’s Swan i Jakobstad, som är ett av världens mest exklusiva segelbåtsvarv. Här byggs 20- till 40-meters yachter åt miljonärer från hela världen.
När skådesspelaren Tom Cruise nyligen flög in med helikopter för att se sin egen båt i produktion, väckte det uppmärksamhet. Enligt uppgifter från Skippo har skådespelaren beställt en Swan 108-fotare – ett temperamentsfullt och extremt exklusivt kolfiberbygge. En källa nära varvet säger till Skippo:
“Han är väldigt kunnig. Pratade om segelytor och frågade om elektriska vinschar – han visste vad han var ute efter”.

Enligt branschrykten är Cruise ute efter något mer ”hands-on” – en båt han faktiskt vill segla själv, inte bara bli serverad champagne på.
Svenska Yle fick också bekräftelse direkt från stjärnan när de frågade om båten:
“Den är vacker”, ska Cruise ha svarat.
Läs också: Norska fabriken ska bryta Kinas strupgrepp – står helt still. Dagens PS
Fullt upp hos Nautor’s Swan
Nautor’s Swan har en orderstock som räcker flera år framåt. Just nu byggs elva nya båtar, vilket är färre än i fjol, men betydligt större.
“Vi behöver mer folk till produktionen. Vi siktar på tillväxt och om tio år kommer vi att vara mycket större än i dag”, säger Benny Brännbacka, operativ chef på varvet.

Efterfrågan är så stark att varvet behöver rekrytera ett tiotal nya medarbetare för att hinna med.
De minsta båtarna kostar 1,5 miljoner euro, medan en kundanpassad bjässe kan kosta över 30 miljoner euro. Att beställa en sådan båt är ofta en utdragen process som tar flera månader. Själva byggtiden är i regel två år och kraven från kunderna är ofta minutiösa.
Vissa vill ha speciallösningar som vinkylare för 200 flaskor direkt på däck, något som inte alltid är förenligt med seglingens fysik.
“Då förklarar vi för kunden att det inte är bra för båtens stabilitet”, säger Brännbacka.
Hallarna i Jakobstad är lika stora som tre fotbollsplaner, och just nu byggs både 108- och 128-fotare parallellt. Här tillverkas segelbåtar från 45 till 128 fot – och inte en enda kommer att stanna i Finland. De går raka vägen till Medelhavet eller Karibien, ofta med hel besättning och sommarcharter via ägarens företag.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Lyxbåtar trots lågkonjunktur
Samtidigt som medelklassen tvekar inför nya båtinköp har lyxsegmentet stått stadigt genom kriserna. De mest exklusiva varven i Finland, Nautor’s Swan och Baltic Yachts, ser inga tecken på avmattning.
“De som vill köpa sådana här yachter har inga svårigheter. De kan köpa hur som helst”, säger Jarkko Pajusalo, vd för Båtbranschens centralförbund Finnboat.
Enligt honom är Nautor’s Swan ett ”ikoniskt varumärke” som stärker hela den finländska båtindustrins rykte. Och stjärnglansen skadar inte.
“Tom Cruise har troligen kompisar som också vill köpa båtar, kanske ännu större än hans”, säger Pajusalo.
Och Visit Jakobstad? De vill inte kommentera specifika namn, men har enligt Skippo ”noterat ett ovanligt stort intresse för båtindustrin den här veckan”.
“Vi bygger det kunden vill ha, så länge det är seglingsbart”, säger Brännbacka.
Läs även: Hög sparränta? Det här bör du veta innan du väljer konto. Dagens PS
Läs även: Nvidia-vd:n sågar AI-varning: “Håller inte med om något”. Dagens PS

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.

Nyfiken skribent som bevakar företagsnyheter, teknik och samhällstrender – gärna med fokus på hur det stora påverkar det lilla. Trivs särskilt bra med att skriva tillgängliga och engagerande texter för en bred publik med nyfikenhet på världen.