3Dprint flyttar nu in i båtvarven. Holländska CEAD och andra aktörer visar hur 3D-printade skrov kan korta ledtider, sänka kostnader och bana väg för eldrivna och mer hållbara båtar.
3D-printade båtskrov gör succé


Mest läst i kategorin
3Dprint kan bli sjöfartens nästa stora teknikskifte.
I nederländska Delft har CEAD öppnat center där båtskrov byggs i plast- och glasfiberkomposit på bara några dagar.
Enligt ett reportage från BBC har man redan tagit fram en prototyp till en snabb båt för den nederländska marinen och skrivit ut skrov till en eldriven färja i Abu Dhabi, som också uppmärksammats som en av världens största 3D-printade båtar.
Processen är i stort sett automatiserad och när designen är klar i datorn kan en robotarm skriva ut hela skrovet utan formar och med mycket lite manuellt arbete.
CEAD uppger att upp till 90 procent av det traditionellt arbetsintensiva båtbygget kan automatiseras, vilket både minskar personalkostnader och gör det möjligt att flytta produktionen närmare kunden.
Här kan du läsa mer om Båtliv på Dagens PS.
3Dprint tar klivet in i försvaret
Försvaret är en tidig testkund.
Under Nato-övningen Bold Machina i Nederländerna har specialförband testat 3D-printade obemannade ytfarkoster där skrov skrivs ut på plats, anpassas efter uppdraget och kan ersättas på några timmar om de förstörs, enligt Janes.
Även i USA har forskare visat upp potentialen. Forskare från University of Maine skrev redan 2019 ut patrullbåten ”3Dirigo”, som gav tre Guinness världsrekord för världens största 3D-printade båt och objekt.

Det militära intresset driver nu på utvecklingen av robustare material, bättre programvara och större skrivare, komponenter som sedan kan sprida sig till kommersiell sjöfart, servicebåtar och fritidsbåtar.
Senaste nytt
Billigare, grönare – men också en risk?
3D-printade skrov öppnar för nya affärsmodeller.
Ett stort skeppsvarv kan ersättas av en mobil printer i en container, som flyttas dit efterfrågan finns. Samtidigt gör tekniken det enklare att skriva ut reservdelar och mindre båtar lokalt, vilket minskar transporter och materialspill.
Skeptiker pekar på att plastbaserade skrov kan bli ett miljöproblem om de inte återvinns.
Förespråkare menar tvärtom att termoplaster går att smälta ner och återanvända, och att elektriska drivlinor i kombination med 3Dprint kan ge både lägre utsläpp och billigare båtägande.
För investerare är frågan inte om, utan när tekniken blir mainstream på havet.
Läs även: Lista: Bästa och sämsta begagnade bilarna

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Tim Waage är en skribent och reporter som gärna skriver om såväl globala frågor samt lokaljournalistik. Han har en akademisk bakgrund från internationella relationer och journalistik, och har tidigare jobbat inom public service.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












