En jätte inom bilindustrin avslöjar nu att de utvecklar nya batteritekniker som kan bli det ultimata elbilsbatteriet.
Bakom kulisserna: Biljättens jakt på det ultimata elbilsbatteriet


Mest läst i kategorin
Bilvärlden håller på att förändras mycket, och batterierna är en stor del av det. Nu berättar en av de största biltillverkarna i världen att de testar flera nya sorters batterier. Dessa kan komma att ändra hur elbilar fungerar i grunden.
Målet är att göra elbilar mer prisvärda, ge dem längre räckvidd och snabbare laddning.
Nya batterityper på horisonten
General Motors (GM) ligger i framkant när det gäller att utveckla nästa generations batteritekniker. Företagets chef för avancerad battericellsutveckling, Kushal Narayanaswamy, har i en intervju med InsideEVs avslöjat att GM arbetar med tre framstående batteritekniker: solid-state-batterier, natriumjonbatterier och litium-manganrika batterier. Dessa satsningar syftar till att minska kostnaderna och förbättra prestandan avsevärt för framtida elbilar.

GM:s Wallace Battery Cell Innovation Center i Michigan är en central del i detta arbete, då det möjliggör utveckling och testning av nya kemier och celler internt. Denna strategi, där biltillverkaren tar större kontroll över batteriutvecklingen, liknar den som Tesla implementerade redan 2016.
GM:s partnerskap med LG Energy Solution har bidragit till att de nu är den största producenten av battericeller i Nordamerika, vilket överträffar till och med Tesla, och de hävdar att de kan producera celler till en lägre kostnad än sina konkurrenter.

Fängslande firande när ikonisk biltillverkare når milstolpe
Ett ikoniskt bilmärke firar stort – med en tillbakablick på framgångar och spännande samarbeten. Följ med på en resa genom märkets historia. I en tid där
Litium-manganrika batterier närmast produktion
En av de mest lovande framstegen är utvecklingen av litium-manganrika (LMR) batterier. GM har arbetat intensivt med denna kemi och byggt samt testat hundratals stora celler i olika varianter. Företaget planerar att introducera LMR-batterierna i en produktionsklar lastbil redan 2028.
Dessa batterier förväntas erbjuda en räckvidd på över 644 kilometer och betydande viktbesparingar i batteripaketet. Kostnaden för dessa batterier uppges vara jämförbar med de mer prisvärda litiumjärnfosfatbatterierna (LFP).
Natriumjonbatterier – billigare och säkrare alternativ
Natriumjonbatterierna befinner sig fortfarande i ett tidigt utvecklingsstadium hos GM. Trots en lägre energidensitet jämfört med litiumjonbatterier har de flera fördelar: de är säkrare att producera, kräver inga sällsynta jordartsmetaller (då natrium är mycket vanligt förekommande) och deras prestanda försämras inte i kallt väder.
Enligt en studie publicerad i IOP Science är natrium ungefär 400 gånger vanligare än litium, och kostar cirka 1 615 kronor per ton, vilket kan jämföras med litium som kan kosta upp till 539 000 kronor per ton.
Natriumjonbatterier blir alltmer populära i Kina, särskilt för tvåhjuliga fordon och bilar för kortare sträckor, där den lägre kostnaden väger upp den något lägre energidensiteten. I maj 2024 kostade en ny elbil i genomsnitt cirka 103 500 kronor mer än en bensinbil, enligt Cox Automotive, vilket understryker vikten av kostnadseffektiva batterilösningar.

Sveriges dyraste elbil kan bli din
Sveriges dyraste elbil, McMurtry Spéirling, kan bli din. Denna otroliga fläktbil trotsar fysiken och slår rekord – nu tillgänglig i Norden. Den här
Solid-state-batterier – framtidens heliga graal
Solid-state-batterier, som använder en fast elektrolyt istället för en flytande, ses ofta som den “heliga graalen” inom batteritekniken. De lovar högre energidensitet, snabbare laddning och förbättrad säkerhet genom att minska risken för bränder.
Många biltillverkare, som Mercedes-Benz och BMW, har redan installerat solid-state-batterier i prototypfordon. Toyota planerar att introducera tekniken i en hybridbil mot slutet av decenniet, och Stellantis förväntas testa en i Dodge Charger Daytona nästa år.
GM har ännu inte bekräftat kommersialiseringen av solid-state-celler men “utforskar aktivt” tekniken i sina forsknings- och utvecklingslaboratorier.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Kiselanoder för förbättrad räckvidd
Utöver dessa tekniker arbetar GM även med kiselanoder. Kisel kan avsevärt förbättra en elbils räckvidd och laddningsprestanda när det integreras i anoden, den elektrod där litiumjoner lagras vid laddning. GM testar för närvarande storskaliga kiselanodceller i Wallace-centret.
Sammanfattningsvis visar GM:s omfattande satsning på flera avancerade batteritekniker en tydlig ambition att leda utvecklingen mot en mer hållbar och prisvärd elektrisk framtid. Arbetet vid Wallace-centret förväntas fortsätta oavsett politiska förändringar, vilket signalerar ett långsiktigt engagemang för batteriinnovation.

Tesla-ägare får rätt i domstol efter lång strid om laddningsproblem
En stor grupp Tesla-ägare har vunnit en juridisk seger, vilket tvingar elbilsjätten att betala ut miljontals kronor i kompensation. En stor grupp bilägare

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.