Bilindustrin överträder EU:s gräns med nio procent men slipper böter. Orsaken är ett intrikat system av undantag och samarbeten, där vissa märken klarar målen medan andra halkar efter, trots att de satsar stort på elektrifiering.
Avslöjat: Bilföretagen fuskar med utsläppen – slipper böter


Mest läst i kategorin
Den internationella organisationen International Council on Clean Transportation (ICCT) har publicerat detaljerade uppgifter om biltillverkarnas koldioxidutsläpp för första halvåret 2025.
Resultaten visar att genomsnittet ligger på 101 gram koldioxid per kilometer, vilket är nio procent över den fastställda gränsen på 93 gram koldioxid per kilometer. Normalt skulle detta medföra böter till Europeiska unionen, men tack vare den så kallade flexibiliseringen kommer inga sådana avgifter att utkrävas.
Detta beror på att exempelvis BMW redan uppfyller målet, medan Volkswagen har en betydande väg kvar att gå.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Så mäts bilarnas utsläpp
Koldioxidvärdet bestäms genom en testprocedur på en testbänk enligt den så kallade Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). Elbilar har inga direkta utsläpp och därmed noll gram koldioxid.
Laddhybrider testas två gånger, med resultat som viktas baserat på elektrisk räckvidd. Mellan 2021 och 2024 var den allmänna gränsen 95 gram koldioxid per kilometer.

Nya regler och viktfaktorns påverkan
Mellan 2025 och 2029 kommer gränsen att sänkas med 15 procent. Från 2030 måste minskningen uppgå till 55 procent jämfört med perioden 2021–2024. Att den faktiska gränsen på 93 gram koldioxid per kilometer endast ligger något under den tidigare beror på olika undantag, inklusive en generös omvandling till WLTP.
En annan särskild regel är viktfaktorn: Renault-koncernen, med lättare fordon, har en gräns på 96 gram koldioxid per kilometer, medan BMW-koncernen, med tyngre bilar, inte får släppa ut mer än 88 gram koldioxid per kilometer.

Bilindustrin i krismöte när EU vill införa ny megaskatt
En föreslagen ny skatt inom EU, som riskerar att påverka stora företag och särskilt bilindustrin, har väckt starka reaktioner. Med ett budgetförslag på
Kritiserade samarbeten och undantagna böter
Systemet med “pooling” möter utbredd kritik, då varje tillverkare får kombinera sina fordonsflottors utsläpp med valfri annan tillverkare. Ofta går märken inom en koncern samman, som Volkswagen gör.
Nytt och anmärkningsvärt är Teslas, Stellantis och Toyotas avsikt att poola sina flottor. En etablerad pool är Mercedes med Polestar och Volvo, vilka har den strängaste gränsen på 86 gram koldioxid per kilometer.
Kärnfrågan är de hotande böterna: 95 euro (cirka 1070 svenska kronor) måste betalas per gram överskridet per bil.
Volkswagen levererade omkring 1,25 miljoner bilar i Europa under 2024. Ett grams överskridande skulle således resultera i böter på nästan 120 miljoner euro (cirka 1,35 miljarder svenska kronor).
Hittills har dock ingen tillverkare betalat en enda euro i böter.

EU:s nästa drag kan tvinga dem att köpa elbilar
EU-kommissionen förbereder nya regler som kan förändra spelplanen för biluthyrningsföretag och stora organisationer. Om förslaget går igenom, kan det
BMW ett föredöme, Volkswagen måste komma ikapp
BMW är ett exempel på framgång: gruppen med märkena BMW och Mini uppfyller exakt den viktjusterade koldioxidgränsen på 93 gram per kilometer. Detta är möjligt tack vare många nyregistrerade förbränningsfordon i kombination med 25 procent elbilar och 14 procent laddhybrider.
Situationen är annorlunda för Volkswagen. Med 105 gram koldioxid per kilometer istället för de nödvändiga 92 gram, överskrider VW gränsen med hela 14 procent. Anledningen är att 18 procent elbilar och nio procent laddhybrider är bra, men inte tillräckligt.
Volkswagen måste sälja många fler elbilar för att kompensera.

Volvos vd vädjar till EU efter miljardförlust
I skuggan av en global ekonomisk osäkerhet kämpar Volvo. Vd Samuelsson vädjar till EU efter miljardförlust – en kamp mot tullar och tuff marknad. Den
Tesla inte tillräckligt för att rädda Stellantis
Ett specialfall är Tesla-Stellantis-Toyota-poolen. Deras genomsnittliga koldioxidvärde är 101 gram per kilometer, sju procent över gränsen på 95 gram per kilometer. Problemet är att Tesla helt enkelt inte har sålt tillräckligt med elbilar i Europa för att kompensera för Stellantis och Toyota.
Stellantis driver en försiktig modellstrategi, med elbilar som Citroën ë-C3 som har höga pristillägg.
Flexibilitet för tillverkarna
Flexibiliseringen innebär att ett svagt år 2025 kan kompenseras av starka år 2026 eller 2027. Om Tesla, Stellantis och Toyota registrerar en pool förblir de interna förhandlingarna privata. Det är inte attraktivt för Toyota att poola då de klarar sig nära gränsen på egen hand. För Stellantis förblir utsikterna dystra.
Mercedes i poolen med Volvo och Polestar måste göra tydliga framsteg för att minska från 94 till 86 gram koldioxid per kilometer. Hyundai och Kia är på rätt spår, med god försäljning av elbilar som Hyundai Inster.

EU:s nya plan kan stoppa försäljningen av bensinbilar
EU har länge uttryckt en önskan om att minska utsläppen från fordonstrafiken, och bensin- och dieselbilar har pekats ut som stora bidragsgivare till
Missa inte:
Tonåring förvandlar äldreboenden till konsertscener. News 55
Så mycket tjänar EU:s byråkrater – och varför det spelar roll. E55
Nu skryter företagsledare om färre anställda. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]