Dagens PS

Audi Q6 E-tron uppdateras – bara som Quattro i Sverige

Audi Q6 e-tron i ny uniform med en del uppdateringar även på insidan. (Foto: Audi)
Audi Q6 e-tron i ny uniform med en del uppdateringar även på insidan. (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Audi vässar Q6 e-tron och styr uppmärksamheten mot fyrhjulsdrift när modellen tar klivet in i sitt nästa kapitel.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

När Audi uppdaterar Q6 e-tron inför modellår 2026 känns det nästan som att företaget dammar av några av sina gamla ideal. Fokus flyttas tillbaka till fyrhjulsdriften, den tradition som länge definierat märkets större modeller.

I Sverige innebär det en tydlig linje: Q6 e-tron kommer endast erbjudas som quattro, oavsett om man väljer den vanliga karossen eller Sportback-varianten.

Det är ett grepp som speglar hur många förare här hemma använder sina bilar. De vill ha trygghet året runt och bilar som står stadigt även när väglaget gör sitt bästa för att ställa till det.

Enligt Audi är efterfrågan på just dessa versioner så pass stark att det nu blir den enda inriktningen.

Startpriset för Proline edition ligger på 789 900 kronor.

Mer kraft och riklig utrustning

Under skalet sker förändringar som märks i vardagskörningen. Effekten ökar från tidigare 285 kW till 315 kW, vilket ger 428 hästkrafter. Det handlar inte om något testosteronutbrott, utan snarare ett sätt att ge bilen lugnare marginaler – en egenskap som uppskattas av många som ofta drar släp eller färdas med full last.

Det här Audi Q6 Sportback e-tron. Den lite sportigare varianten. (Foto: Audi)
Det här Audi Q6 Sportback e-tron. Den lite sportigare varianten. (Foto: Audi)

Standardutrustningen är omfattande och inkluderar bland annat elinställbara sportsäten, Matrix LED-ljus, akustikglas, stöldlarm och en uppsättning säkerhets- och assistansfunktioner.

ANNONS

Dessutom ingår MMI-navigation, dubbla laddportar, adaptiv körassistent och tillgång till Audi App Store. Vill man vässa komforten ännu mer finns exempelvis luftfjädring, OLED-bakljus och passagerarskärm att lägga till.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

En förarmiljö där ordningen återställs

En annan förändring rör hur föraren möter bilen. Audi har rensat upp i användargränssnittet och plockat bort en del ikonträngsel för att göra panelerna mer lättbegripliga.

Multifunktionsratten har fått fysiska knappar igen (hurra), vilket säkert gläder alla som minns tiden då man kunde känna sig fram till rätt reglage utan att smeka ratten i hopp om att träffa rätt.

Röstassistenten har också fått sig en uppdatering. Den kan nu svara på frågor om bilen genom att plocka information direkt ur den digitala instruktionsboken. Den kan även styra flera av assistanssystemen och på sikt lära sig hur man brukar använda bilen, för att därefter föreslå rutiner.

Pausläge med både film och vila

För passageraren erbjuder Q6 e-tron nya små glädjeämnen. Disney+ har letat sig in i app-butiken och kan visas på passagerardisplayen. Med trådlösa hörlurar kan man ta sig igenom en hel film utan att störa föraren.

Dessutom har Audi lagt till olika stämningslägen som använder belysning, ljud och klimatanläggning för att skapa en mer harmonisk kupé.

Elmodellerna får även ett särskilt Power nap-läge, tänkt för kortare vilopauser under laddstopp.

ANNONS

Assistans som hjälper i vardagen

Bland körhjälpssystemen märks en utvecklad adaptiv körassistent som nu även hjälper till vid filbyten på motorväg när föraren använder blinkers.

Parkeringspaketet Park Assist Pro har fått fler funktioner, inklusive möjlighet att spara fem egna parkeringsmanövrar. Den nya funktionen för garageparkering styr via smartphone utan att bilen först måste passera platsen.

Som tillval finns även en integrerad 4K-dashcam med HDR som spelar in lokalt på SD-kort och aktiveras automatiskt vid incidenter.

Snabb laddning och längre resor

Batteriet på 100 kWh (94,9 netto) kan laddas från 10 till 80 procent på ungefär 21 minuter tack vare 800-voltsarkitekturen och en laddeffekt på 270 kW.

Räckvidden ligger på omkring 62 mil enligt WLTP med 19-tums hjul.

Regenereringen har dessutom förbättrats och kan nu bromsa bilen hela vägen till stopp utan att använda friktionsbromsarna.

Beställningar öppnar vecka 49, och de första bilarna väntas rulla in i Sverige i mars nästa år.

ANNONS

Europas bilindustri närmar sig en riktigt kritisk punkt

Stellantis varnar för att Europas bilindustri kan tappa fotfästet om EU inte öppnar för mer flexibla utsläppsregler. När Stellantis ordförande John Elkann

Missa inte:

Svensk matbutik säljer en ask vindruvor för 370 kronor. News 55

Gasen skulle betalas med garantipensionen. E55

Efter DOGE: Vilka blev konsekvenserna för USA? Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS