Trots att världen svämmar över av stora suvar och elbilar med hög prestanda, lyckas Audi A3 ändå charma experterna.
Audi A3: Så bedömer experterna körglädjen


Mest läst i kategorin
Audis minsta bil har fått en uppdatering som ger den ett skarpare utseende och en högre prislapp, men under ytan döljer sig en oväntad körglädje.
Den senaste versionen har genomgått en ansiktslyftning, men frågan kvarstår: är den tillräckligt bra för att hävda sig mot konkurrenterna på marknaden?
Design och uppdateringar
Audi A3, som först lanserades 1996 och nu är inne på sin fjärde generation sedan 2020, har fått ett mer moget och modernt utseende.
För 2025 års modell har Audi introducerat en bredare, svart Singleframe-grill och en omdesignad nedre spoiler. Även luftintagen har fått en ny form, även om de på vissa modeller, som den testade 35 TFSI S tronic, är täckta av billig svart plast och inte funktionella, enligt Carscoops.

Nya LED-strålkastare och bakljus har också införts. Trots att den testade modellen ligger i basen av utbudet, ger den ett sportigt intryck.
Interiören i A3 har också fått en uppgradering. Enligt What Car? har den “ett ganska smart ansiktslyft”.
Mindre förändringar har haft stor inverkan, särskilt att den framträdande plastlisten på instrumentbrädan har ersatts med ett taktilt tyg av återvunnen polyester, vilket ger en mer förfinad och högkvalitativ känsla.
Audi har även lagt till fler inre ljuslister och perforerade dörrpaneler som mjukt belyser kupén på kvällen. Dock finns det fortfarande en del billigare hårdplast, till exempel på mittkonsolen.

Köregenskaper och prestanda
Experterna är överens om att Audi A3 levererar en imponerande körupplevelse. TopGear menar att det är “svårt att hitta fel på A3 Sportback” och beskriver den som “den mest allsidigt begåvade premiumhalvkombin som finns just nu”.
Den uppges ha en flytande men bekväm körning, en kompetent bensinmotor och gott om utrymme. Bilen uppnår en fin balans mellan komfort, engagemang och förfining. Enligt Carscoops känns A3 sportigare än motsvarande VW Golf, som den delar MQB-plattform med. Styrningen beskrivs som direkt och välbalanserad, vilket ger bilen en sportig karaktär.

Motoralternativen för A3 inkluderar bland annat en 1,5-liters turboladdad fyrcylindrig motor med mildhybridteknik som producerar 148 hästkrafter. Denna motor, kopplad till en sjuväxlad dubbelkopplingslåda, accelererar från 0 till 100 km/h på 8,1 sekunder, enligt Carscoops.
För de som söker mer prestanda rekommenderar Car and Driver att titta på S3-modellen med 328 hästkrafter, som når 100 km/h på 1,8 sekunder snabbare. Även om A3 inte är “särskilt pigg”, är den tillräckligt underhållande för stadskörning och erbjuder mycket körglädje på slingrande vägar, enligt Carscoops.
Bränsleeffektiviteten lyfts också fram som en stark sida, med en testad förbrukning på cirka 0,58 liter per mil.

Interiör och praktikalitet
A3:s interiör hyllas för sin förarfokuserade design och bekväma stolar. Car and Driver nämner att förarplatsen är utmärkt och de läderklädda sätena är plyschiga och bekväma, även under långa resor.
Trots detta noteras en brist på mjukare ytor på instrumentbrädan och dörrpanelerna, där hårdplast dominerar.
Baksätesutrymmet beskrivs som tillräckligt för barn och vuxna, men kanske inte optimalt för längre personer, enligt Car and Driver. Bagageutrymmet på 380 liter (ej PHEV-versioner) anses vara tillräckligt för vardagsbehov, men inte klassledande, enligt What Car?.
Teknikmässigt erbjuder A3 en 10,1-tums pekskärm för infotainmentsystemet och en 12,3-tums digital instrumentpanel, Audi Virtual Cockpit Plus, som får höga betyg för sin tydlighet och användarvänlighet, enligt What Car? och Carscoops.
Systemet stöder trådlös Apple CarPlay och Android Auto. Det finns också möjlighet att ladda ner tredjepartsappar som Spotify.

Till syvene och sist
Sammanfattningsvis är Audi A3 en välbalanserad bil som lyckas kombinera en sportig känsla med hög komfort och praktikalitet. Trots en interiör med vissa billigare plastdetaljer och en högre prislapp, är experterna överens om att A3 erbjuder en premiumupplevelse och en engagerande körning.
Den positionerar sig starkt mot konkurrenter som BMW 1-serie och Mercedes A-klass, och är ett utmärkt insteg till Audis modellprogram, även om prismedvetna köpare kanske bör se sig om efter billigare alternativ.

Audis nya spakdesign – geni eller idioti?
Audis nya Q3 överraskar med en omdiskuterad men hyllad spakdesign. Är det en genialiskt drag eller en onödig komplikation? Audis nya Q3-modell presenterar
Missa inte:
Glöm kromgrillen – här kommer 4k-grillen. Dagens PS
Bilköpare rasar: Fick begagnad bil trots löfte om ny. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.