Dagens PS

Är det här en racingbil, terrängbil eller familjebil?

Vad är det egentligen för bil det här? (Foto: Mahindra)
Vad är det egentligen för bil det här? (Foto: Mahindra)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 02 dec. 2025Publicerad: 02 dec. 2025

Mahindra lyfter fram sin koppling till elracing med en BE6-version som blandar tävlingsanda med robust känsla för vardagens äventyr.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Mahindra har tagit sin erfarenhet från Formula E och vävt in den i en specialversion av el-suven BE6. Resultatet är en modell som inte försöker se ut som en banracer, utan snarare som ett fordon redo att ta sig an lite tuffare omgivningar.

Det är ett grepp som påminner om hur man förr gärna byggde bilar som tålde mer än vardagen egentligen krävde.

En relativt unik design. (Foto: Mahindra)
En relativt unik design. (Foto: Mahindra)

Design som lutar åt terräng

Utseendet har justerats rejält. Fronten har fått runda LED-strålkastare och en ny stötfångare med markerad hasplåt.

Vad är det för skapelse. Är den ball eller inte? (Foto: Mahindra)
Vad är det för skapelse. Är den ball eller inte? (Foto: Mahindra)

Runt om bilen löper kraftig plastklädsel som ger ett mer jordnära uttryck.

Bakpartiet är omarbetat med ny stötfångare och dubbel spoiler, och bakljusen är avskalade för ett rent intryck.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025
Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

14 nov. 2025

Kupén med racing i kulisserna

ANNONS

Invändigt möts man av mörka material där orange detaljer bryter av. Säkerhetsbälten med FIA-märkning samt en liten platta som nämner Formula E-engagemanget ger en vink om bilens inspiration.

Skärmarna har en särskild startanimation och utrustningen inkluderar digital förardisplay, Harman Kardon-ljud och trådlös laddning på två platser. ADAS-systemen följer också med.

Även ett speciellt inre. (Foto: Mahindra)
Även ett speciellt inre. (Foto: Mahindra)

Prestanda för vardagens långsträckor

Maskinellt är BE6 oförändrad. Elmotorn på 210 kW ger 380 Nm och tar bilen till 100 km/h på 6,7 sekunder. Toppfarten ligger på 202 km/h. Batteriet är på 79 kWh och räckvidden uppges till cirka 500 kilometer.

För den som vill ha lite mer teknik finns FE3-versionen med adaptivt chassi.

Lite Lego-känsla. (Foto: Mahindra)
Lite Lego-känsla. (Foto: Mahindra)

Priser och lansering

Modellen säljs i Indien i två utföranden. FE2 startar på ungefär 308 000 kronor och FE3 på cirka 318 000 kronor enligt dagens kurs.

ANNONS

Förhandsbokningar öppnar den 14 januari och de första leveranserna börjar den 14 februari 2026. En liten eldriven barnvariant väntas i april för runt 2 300 kronor.

Hemliga valvet: Renault säljer sina mest udda skapelser

Renault öppnar sin hemliga skattkammare och säljer allt från 1800-talskopior till färgglada koncept och slitna F1-bjässar. Det finns bilsamlingar som mest

Missa inte:

Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55

Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid

Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS