Dagens PS

Amerikanernas mardröm: Elbilsdrömmen krossas

Amerikanerna vill inte heller ha elbilar. (Foto: Canva, montage)
Amerikanerna vill inte heller ha elbilar. (Foto: Canva, montage)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 04 juni 2025Publicerad: 04 juni 2025

En ny undersökning visar att intresset för elbilar har minskat betydligt i USA, trots ett växande utbud av modeller.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Intresset för elbilar i USA har sjunkit till den lägsta nivån sedan 2019, enligt en ny undersökning. Endast en liten andel amerikaner överväger att köpa en elbil som sitt nästa fordon, medan en majoritet helt avfärdar tanken. Denna trend, som strider mot den globala inriktningen mot elektrifiering, väcker frågor om vad som bromsar utvecklingen på den amerikanska marknaden.

Amerikanerna tvekar inför elbilsrevolutionen

Nya siffror från en omfattande konsumentundersökning, beställd av AAA, visar att endast 16 procent av de svarande uppger att de är “sannolikt” eller “mycket sannolikt” att köpa en elbil som sin nästa bil. Detta är den lägsta siffran som registrerats sedan 2019.

Samma problem där som här, tydligen. (Foto: Canva)
Samma problem där som här, tydligen. (Foto: Canva)

Samtidigt har andelen konsumenter som indikerar att de är “osannolikt” eller “mycket osannolikt” att köpa en elbil ökat till 63 procent, upp från 51 procent 2022, vilket är den högsta nivån sedan dess, skriver Jalopnik.

Greg Brannon, chef för fordonsingenjörskonst på AAA, kommenterar att “medan bilindustrin är engagerad i långsiktig elektrifiering och att tillhandahålla ett varierat utbud av modeller, kvarstår en underliggande konsumenttvekan”.

Förtroendet för att elbilar kommer att dominera marknaden inom det närmaste decenniet har också minskat markant. Endast 23 procent av de amerikanska förarna tror nu att de flesta bilar kommer att vara eldrivna inom tio år, en tydlig nedgång från 40 procent 2022, skriver Carscoops.

Märkliga trenden: Ett land trotsar alla Teslaprognoser

Medan Tesla möter vikande försäljningssiffror i stora delar av Europa, upplever elbilsjätten en explosiv återhämtning i ett visst land. Den uppdaterade

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Varför amerikanerna tvekar inför elbilen

ANNONS

Det finns flera orsaker bakom amerikanernas sjunkande intresse för elbilar. En stor faktor är kostnaden. Elbilar tenderar att vara dyrare i inköp, och i en tid av ekonomisk osäkerhet kan konsumenter se elektrifiering som en lyx de inte har råd med, skriver Electric cars report.

Höga kostnader för reparation av batterier nämns av 62 procent av de svarande som ett huvudskäl att inte välja elbil, tätt följt av det totala inköpspriset som anges av 59 procent.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

En annan betydande oro är laddinfrastrukturen och räckvidden. Hela 57 procent menar att elbilar inte är lämpliga för långresor, och 56 procent pekar på bristen på ett bekvämt publikt laddnätverk. Dessutom oroar sig 55 procent för att få slut på laddning under körning.

Andra faktorer som påverkar beslutet är säkerhetsfrågor (31 procent), svårigheter med att installera laddstationer i hemmet (27 procent) och den potentiella minskningen eller elimineringen av skattelättnader och rabatter (12 procent). Enligt AAA:s analys från 2024 hade elbilar den näst högsta totala ägandekostnaden, främst på grund av värdeminskning, inköpspriser och finansiella avgifter.

Platt fall för elbilar i Sverige – “behov av stöd”

Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden, konstaterar att Sverige inte längre är “ett föregångsland för elbilar”. Fortfarande går

Vad lockar de som överväger elbil?

Trots den övergripande tveksamheten finns det fortfarande en grupp konsumenter som är intresserade av elbilar. Den främsta drivkraften för dessa köpare är de potentiella besparingarna på bränsle, vilket anges av 77 procent av de intresserade. Miljöfördelar nämns av 59 procent, och 47 procent förväntar sig lägre underhålls- och reparationskostnader jämfört med traditionella fordon.

Intressant nog har stödet för federala och delstatliga incitament minskat. Endast 39 procent av de svarande 2025 angav skattelättnader och rabatter som ett skäl att köpa elbil, en tydlig nedgång från 60 procent 2022. Detta kan delvis förklaras av den nuvarande politiska utvecklingen, där det talas om att minska subventioner relaterade till elbilar. Intresset för elbilar på grund av deras avancerade tekniska funktioner har också minskat, med endast 22 procent som nämner innovation som en motivator.

ANNONS

Framtiden är osäker

AAA drar slutsatsen att allmänhetens uppfattning om framtiden för elbilar fortfarande är osäker. Trots det stora utbudet av elbilsmodeller som nu finns tillgängliga på den amerikanska marknaden – över 75 alternativ har introducerats de senaste fyra åren – finner många köpare hybridfordon mer tilltalande.

Undersökningen genomfördes mellan den 6 och 10 mars 2025, med 1 128 deltagare som representerar cirka 97 procent av den amerikanska hushållsbefolkningen. Felmarginalen för studien som helhet är +/- 4 procent vid en konfidensnivå på 95 procent.

De har satsat miljarder – nu floppar superbilen totalt

Lyxmärket i blåsväder: Trots storsatsning nobbar kunderna det nya flaggskeppet. Nu skakas planerna för framtiden i grunden efter fiaskot. I den ständigt

Missa inte:

Tuffare tider för äldreomsorgen när utvisningarna ökar. News 55

Dyrare mat kan bli följden när återvinningen förenklas. E55

Krisropen skalla – techbranschens jobb och förmåner försvinner. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS