Dagens PS

Alpines nya helt eldrivna roadster siktar på att utmana Porsche 911

Alpine tänker konkurrera med Porsches 911, modigt. (Foto: Porsche och Alpine)
Alpine tänker konkurrera med Porsches 911, modigt. (Foto: Porsche och Alpine)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 08 dec. 2025Publicerad: 08 dec. 2025

Alpines kommande eldrivna A110-roadster lovar klassisk körglädje i tystare tappning – en ny framtid för fransk sportbilsromantik.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Alpines A110 har länge burit på en charm som få sportbilar lyckas fånga. Den har aldrig skrikit högst, men desto fler har tyst nickat gillande när den passerat.

Nu är det dags för ett nytt steg.

Den franska tillverkaren planerar en helt elektrisk roadster baserad på nästa generations A110, med lansering kring 2030.

Det här är baken på en eldriven bil som ska konkurrera med Porsche 911. (Foto: Alpine)
Det här är baken på en eldriven bil som ska konkurrera med Porsche 911. (Foto: Alpine)

Det låter som ett större grepp än vad det först verkar. Den nuvarande A110, med sin bensindrivna fyrcylindriga motor, produceras till sommaren innan generation tre tar över – lättare, tystare och byggd för en annan tid.

Ändå vill Alpine hålla fast vid sin mittmotorkaraktär, trots att batterierna tar plats där bränsletanken en gång låg. Ett vägval som säger mycket om deras syn på körkänsla.

Lite mer baksida av Alpine 110R. (Foto: Alpine)
Lite mer baksida av Alpine 110R. (Foto: Alpine)

Nostalgi mötet batterier

Både roadstern och coupén i nästa generation får navmonterade elmotorer. Det är teknik som inte fanns ens på ritbordet när originalet A110 formades, men Alpine verkar finna glädje i att förena dåtidens ideal med framtidens lösningar. 

ANNONS

En sann sportbilsprestanda. 0-100 km/h på 4 sekunder.

Riktiga sportstolar eftersom bilen är skapt för banan. (Foto: Alpine)
Riktiga sportstolar eftersom bilen är skapt för banan. (Foto: Alpine)

Utöver A110 planeras även en större modell, A310, byggd på samma plattform men med mer kraft och fastbackprofil.

Båda modellerna får både roadster- och coupéutförande och kommer stilmässigt luta åt dagens A390 snarare än den retropräglade A110.

Tänk att bilen ändå är laglig för gatan. Vem är sugen? (Foto: Alpine)
Tänk att bilen ändå är laglig för gatan. Vem är sugen? (Foto: Alpine)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

En lugn utmanare i ett högljutt segment

Porsche säljer tiotusentals 911:or varje år, medan A110 rullar ut i betydligt mindre skala. Ändå finns en respekt länderna emellan. Alpine jagar inte dominans utan sin egen väg, och det är kanske just därför så många följer deras resa.

När A310 och den eldrivna A110 väl rullar ut lär flera blickar vändas mot Frankrike. Inte av oro, utan av nyfikenhet – och möjligen en gnutta avund.

Rek. pris från 1 199 900 kr

ANNONS

Katastrof: Bilhandlarna flyr Blocket

Blockets stora omgörning har blivit en prövning för både handlare och köpare – och frågan är hur länge tålamodet räcker. När en tjänst som varit en

Missa inte:

Varning: Byt PIN-kod om den finns med på den här listan. News 55

Manipulerade bankappar luras ut via falska myndighetssidor. Realtid

Svenska kronan fortfarande bäst. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS