Ett oväntat bilmärke kniper förstaplatsen och lämnar både Mercedes och BMW bakom sig. Här är ägarnas stora vinnare.
31 bilmärken rankade: Här är de som gör ägarna lyckliga


Mest läst i kategorin
Subaru har återigen tagit hem förstaplatsen när brittiska bilägare själva röstar fram de bästa tillverkarna. Här är hela topp 10-listan – med några oväntade namn.
Varje år sammanställer brittiska Auto Express resultatet från sin stora kundundersökning Driver Power, där tusentals bilägare betygsätter sina märken. Det handlar inte om enstaka modeller, utan om hela tillverkarens utbud och hur nöjda ägarna är med allt från komfort och driftskostnader till design och infotainmentsystem.
Resultatet för 2025 bjuder både på självklara vinnare och ett par skrällar.
Totalt 31 märken har rankats, och här är de tio som imponerade mest på sina ägare.
Plats 10: Honda – 85,8 procent

Honda är trogen sitt rykte som tillverkare av driftsäkra och prisvärda bilar. Ägarna är särskilt nöjda med låga servicekostnader och byggkvalitet. Däremot får den något stela fjädringen kritik för att göra färden mindre bekväm. Även designen delar åsikterna.
Läs också: Honda och Sony har bränt 3,9 miljarder – utan en enda såld elbil
Plats 9: Suzuki – 85,8 procent

Suzuki smyger in på listan tack vare en jämn och stabil insats. Säkerhetssystemen får högt betyg, medan infotainmentsystemet – särskilt navigatorn – lämnar mer att önska. Ett klassiskt exempel på ”lagom bra överallt” som uppenbarligen räcker långt.
Läs också: Suzukis första elbil rullar in i Europa
Plats 8: BMW – 86,0 procent

BMW levererar fortfarande körglädje, vilket syns i toppresultaten för motorer och teknik. Men ägarna är inte helt eniga om köregenskaperna längre, där tysken hamnar på en överraskande tolfteplats. Dessutom kostar det att ligga på topp – höga driftskostnader drar ner helhetsbetyget.
Läs också: Folkets favorit: Bästa premium elbil 2025
Plats 7: Peugeot – 86,1 procent

Peugeot har hittat formen, inte minst designmässigt. Den lilla ratten i i-Cockpit interiören får ägarna att tycka att styrningen känns rapp och kul. Bra betyg för både interiör och praktikalitet, men högt pris sänker intrycket något.
Läs också: GTi-legendaren återuppstår – nu helt elektrisk
Plats 6: Renault – 86,3 procent

Renault är fransosen som imponerar med låga driftskostnader och Google-baserade infotainmentsystem. Men kvalitetskänsla och åkkomfort får kritik. En blandad kompott – men tillräckligt för att knipa en plats i topp 10.
Läs också: En oväntad vinnare: Varför denna elbil tog hem folkets pris
Plats 5: Land Rover – 86,5 procent

Land Rover klättrar rejält i årets lista. Ägarna älskar interiören och praktikaliteten i SUV-sortimentet. Men driftskostnader, bränsleekonomi och tillförlitlighet fortsätter att vara märkets akilleshäl.
Läs också: Land Rover väcker legendarisk utmaning till liv – du kan söka
Plats 4: Vauxhall (Opel) – 86,8 procent

Vauxhall går starkt, framför allt tack vare sina snåla hybrider och elbilar. Ekonomi och låga driftskostnader är märkets ess i rockärmen. Mindre uppskattat är interiörens kvalitet och komforten i framsätena.
Läs också: Opels vilda plan: Förvandlar familjesuven till en terrängbest
Plats 3: Lexus – 87,1 procent

Lexus gör få ägare besvikna. Märket får toppbetyg för tillförlitlighet, byggkvalitet och teknik. Driftskostnaderna är däremot högre än hos de flesta konkurrenter, vilket kanske inte är så konstigt för ett premiumvarumärke.
Läs också: Lexus i fritt fall: Därför är lyx-elbilen ett fynd nu
Plats 2: Mercedes-Benz – 89,3 procent

Mercedes når nästan hela vägen till toppen. Ägarna lyfter fram säkerhetssystemen och MBUX-infotainmentsystemet som de bästa i klassen. Hög byggkvalitet och elegant design imponerar också, men den höga prisbilden och bränsletörsten håller märket från förstaplatsen.
Läs också: Mercedes erkänner: EQS kom för tidigt – men det fanns en plan
Plats 1: Subaru – 90,3 procent

Subaru försvarar sin titel från 2024 och tar hem guldet igen. Ägarna är lyriska över både köregenskaper och tillförlitlighet – kanske inte så konstigt med tanke på märkets rallyarv. Enda plumpen i protokollet är bränsleekonomin, där boxermotorerna släpar efter trots hybridinslag.
Läs också: Subaru gasar mot noll olyckor med AI-offensiv
Hela listan – från bäst till sämst
1 | Subaru |
2 | Mercedes |
3 | Lexus |
4 | Vauxhall (Opel) |
5 | Land Rover |
6 | Renault |
7 | Peugeot |
8 | BMW |
9 | Suzuki |
10 | Honda |
11 | Tesla |
12 | Skoda |
13 | Volvo |
14 | Toyota |
15 | Nissan |
16 | Citroen |
17 | Mazda |
18 | Kia |
19 | Audi |
20 | Hyundai |
21 | Fiat |
22 | Mini |
23 | Ford |
24 | Seat |
25 | Jaguar |
26 | Jeep |
27 | Volkswagen |
28 | Cupra |
29 | Dacia |
30 | BYD |
31 | MG |

Ingen får lämnas kvar i bilen – “Blir livsfarlig på några minuter”
Solen skiner och tragedierna återupprepar sig. Varje sommar lämnas barn och djur i den heta bilen. Trots år av uppmaningar fortsätter det hända. PS Studio
Missa inte:
Svensk forskning bekräftar att nervceller bildas i vuxna hjärnor. News 55
Dråpslaget: USA inför tullar mot Sverige. E55
Kinas priskrig krossar framtidstron. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.