Dagens PS

2,5 kronor dyrare 2027: Bensinpriset skenar

Ingen ljusning i sikte för bensinpriset. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Ingen ljusning i sikte för bensinpriset. (Foto: Anders Wiklund/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 maj 2025Publicerad: 20 maj 2025

Snart blir det kännbart dyrare att tanka. Nya EU-regler och eventuella politiska beslut pekar mot högre priser vid pumpen för alla bilägare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

År 2027 väntar en rejäl smäll för alla bilägare. Oavsett vem som vinner valet nästa år kommer priset på bensin och diesel att skjuta i höjden. Frågan är om svenska folket är redo att betala priset för klimatomställningen.

Oavsett valet i Sverige så kommer bensinpriset höjas. (Foto: Canva)
Oavsett valet i Sverige så kommer bensinpriset höjas. (Foto: Canva)

Bensinpriset rusar – så mycket dyrare blir det

Svenska bilister står inför en framtid med betydligt högre priser vid bensinpumpen. EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS 2, träder i kraft 2027 och kommer att tvinga drivmedelsföretag att köpa utsläppsrätter, skriver energi.se. Detta, i kombination med en eventuell höjning av reduktionsplikten, kan innebära en prisökning på flera kronor per liter.

“Det kommer att bli dyrare för att vi ska klara klimatomställningen”, säger Miljöpartiets språkrör Amanda Lind till SVT.

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

EU:s utsläppshandelssystem – en dyr affär

Redan nu har förhandeln av utsläppsrätter indikerat att priset kan stiga med cirka 2,5 kronor per liter. Enligt nationalekonomen John Hassler är detta en “bästa gissning” på vad framtida utsläppsrätter kommer att kosta, säger han till SVT.

“Det här får man nog säga är den bästa gissningen av vad de här utsläppsrätterna kommer att kosta i framtiden”, säger Hassler.

ANNONS

Sverige, som för närvarande har bland de lägsta bränslepriserna i Europa tack vare skattesänkningar, kommer att ha svårt att kompensera för denna prisökning.

“Vi kan inte kompensera för detta genom att sänka skatten på bensin och diesel, kanske någon 50-öring, men inte mer än så”, säger Hassler.

Femtio år av charm: Volkswagens klassiker rullar fortfarande på

Den lilla Polon som en gång lanserades med orden “Liten på utsidan. Stor på insidan.” har sannerligen levt upp till sitt motto. Volkswagen Polo firar nu

Miljardintäkter till staten

Samtidigt som bilisterna får det tuffare, kommer svenska staten att inkassera stora summor från EU:s utsläppshandelssystem. Enligt Hassler kan det handla om upp till 10 miljarder kronor årligen. Dessa pengar kan användas för att mildra effekterna av de höjda bränslepriserna, till exempel genom en “klimatbonus” till hushåll eller stöd till de som bor på landsbygden.

Miljöpartiet vill gå längre

Om de rödgröna vinner valet nästa år, kan priserna stiga ännu mer. Miljöpartiet vill inte bara införa EU:s utsläppshandelssystem, utan även komplettera det med ett nationellt system och höja reduktionsplikten. Lind uppskattar att detta kan innebära en ytterligare prisökning på två-tre kronor per liter.

“Om man tittar på den höjning av reduktionsplikten som vi tycker att man ska göra nu på kort sikt, då handlar det om två-tre kronor ungefär när vi gör våra beräkningar”, säger Lind.

Det är dock osäkert hur mycket priserna kommer att stiga totalt. Lind medger att det är “svårt att säga”, men understryker att klimatomställningen kommer att kosta.

ANNONS

“Det är svårt att säga men vi måste få ner klimatutsläppen. Jag tycker att man kan vända på det och titta på hur billigt det blir om man ställer om till en elbil”, säger Lind.

Livsfarlig okunskap: Därför kan dina “bra” däck vara en fara

Tiden kanske runnit ut för dina däck. Även om de ser okej ut kan åldern vara en säkerhetsrisk. Kolla koden som avslöjar sanningen. Visste du att dina däck

Acceptans för höjda priser

En av de stora utmaningarna är att få acceptans för de höjda bränslepriserna bland allmänheten. Regeringen har tidigare betonat vikten av en klimatpolitik som är bred förankrad. Lind menar att acceptansen inte bara kan bygga på att det ska vara billigt för alla.

“Jag tror att acceptansen för klimatpolitiken kan inte bara bygga på att det ska vara billigt för alla, utan det kommer att behöva bygga på principen att det fossila blir dyrare, det vill säga att utsläpparen betalar”, säger Lind.

Uppfarten är ingen tvättplats – dags att tänka om för miljön

Många spolar glatt av bilen hemma, men få inser den dolda faran. Tonvis med gift hamnar i våra vatten – varje tvätt räknas. Visst lockar det att snabbt

Läs också:

”Hellre datavetare än soldater” – AI blir ny frontlinje i svenskt försvar. News 55

Vindkraftverk tvingas stänga – efter faktura på en halv miljon. E55

ANNONS

Lundins diamantbolag i kris: “Betydande utmaningar”. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS