Dagens PS

2026 blir året då en ny spelare brakar in på svenska bilscenen

Vad ruvar bortom denna bakdel tro? (Foto: Wismo)
Vad ruvar bortom denna bakdel tro? (Foto: Wismo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 24 nov. 2025Publicerad: 24 nov. 2025

En ny eldriven kompakt-SUV är på väg hit och markerar ännu ett steg i det snabbt föränderliga elbilslandskapet.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det händer mycket på elbilsmarknaden, ibland så snabbt att man knappt hinner knäppa fast bältet.

Nu är det Leapmotor som riktar blicken mot Sverige. Deras modell A10 gör entré i början av hösten 2026, och även om märket fortfarande är nytt för många här hemma är ambitionen tydlig: en bil för vardagen, och en bil för förare som vill ta klivet över till eldrift utan att krångla till det.

Modellen är en kompakt-SUV, men formatet döljer mer utrymme än man kanske väntar sig. Med en längd strax över 4,2 meter försöker A10 klämma in det mesta som behövs för pendling och familjeliv.

Bredden på runt 1,8 meter och höjden kring 1,6 meter placerar den mitt i den populära små-SUV-klassen, men det är axelavståndet på drygt 2,6 meter som gör att kupén känns luftigare än vad som är vanligt i det här segmentet.

Här är den. Leapmotor A10. (Foto: Wismo)
Här är den. Leapmotor A10. (Foto: Wismo)

Ny plattform med moderna lösningar

De flesta elbilstillverkare pratar gärna om sina plattformar nuförtiden, och Leapmotor är inget undantag. A10 bygger på företagets egen LEAP-arkitektur, vilket i praktiken innebär att den får ett batteri av LFP-typ med hög energidensitet.

Räckvidden anges till upp till 500 kilometer enligt CLTC, en siffra som i europeiska förhållanden normalt brukar landa lägre.

500 km ska du komma med denna, räcker det? (Foto: Wismo)
500 km ska du komma med denna, räcker det? (Foto: Wismo)
ANNONS

Men för vardaglig körning – särskilt för stad och pendelsträckor – är det mer än tillräckligt för de flesta.

Kupén är försedd med ett AI-baserat gränssnitt som ska assistera föraren i allt från navigation till bilens inställningar. Det rullar också in kontinuerliga OTA-uppdateringar som håller mjukvaran aktuell utan verkstadsbesök.

På utsidan syns bland annat 18-tumshjul, en SUV-profil med tydliga linjer och dörrhandtag som är delvis infällda, något som har blivit närmast standard i modern elbilsdesign.

En liten mini suv med lite drag av Mini kanske. (Foto: Wismo)
En liten mini suv med lite drag av Mini kanske. (Foto: Wismo)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Vem bilen egentligen är tänkt för

A10 riktar sig främst till förare som vill ha en elbil för vardagen, utan att ta steget upp i större och mer kostsamma bilklasser. Det gör den särskilt intressant för dem som går från förbränningsmotor till eldrift för första gången.

Den är tänkt som en smidig följeslagare i stadsområden och korta till medellånga pendlingssträckor, med fokus på att kräva så lite omställning som möjligt.

Leapmotor hoppas också locka de förare som vill ha en bil i kompaktformat utan att behöva kompromissa allt för mycket med benutrymme, bagage eller tekniknivå.

Vi vet inte priset på den men gissningsvis kommer den kunna komma med ett relativt  lågt pris. (Foto: Wismo)
Vi vet inte priset på den men gissningsvis kommer den kunna komma med ett relativt lågt pris. (Foto: Wismo)
ANNONS

Leapmotors väg in på den svenska marknaden

Märket är fortfarande relativt okänt i Europa, men i Kina har Leapmotor varit aktivt sedan 2015. De utvecklar mycket av tekniken själva – allt från drivlina till elektronik och batterisystem.

På senare år har företaget tagit klivet ut globalt med stöd från Stellantis, som investerade i bolaget 2023. Det har lett till bildandet av Leapmotor International, som hanterar expansionen utanför Kina.

När A10 når Sverige sker det via Wismo Automotive AB, som står för import och service. Det innebär att det redan finns strukturer för återförsäljare och verkstäder, något som kan vara avgörande för märken som försöker slå sig in på en marknad där konsumenterna blivit allt mer kräsna när det gäller support och reservdelar.

Märket är stort i Asien, återstår att se hur mycket av marknaden den kan ta i Sverige. (Foto: Wismo)
Märket är stort i Asien, återstår att se hur mycket av marknaden den kan ta i Sverige. (Foto: Wismo)

En ny aktör att hålla ögonen på

Med A10 vill Leapmotor ta sig in i ett segment där konkurrensen är hård, men också där många bilköpare rör sig just nu.

För svenska förare kan den bli ett nytt alternativ i en prisklass där utbudet växer snabbt.

När modellen rullar in hösten 2026 får vi se om den lyckas hitta sin plats – men att den väcker nyfikenhet redan nu råder det ingen tvekan om.

ANNONS

Superbilliga elbilen på väg till Sverige

En uppstickare på elbilsmarknaden förbereder för bredare lansering i Europa, och nu har det kommit nya uppgifter om när den kan tänkas nå Sverige. Märket

Missa inte:

Forskare vid KTH: Att blanda befolkningen ger liten effekt. News 55

Varning för pensionsfälla: Förmånsbilen kan bli riktigt dyr. E55

Stora grupper riskerar att tappa kontakt med 112 över en natt. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS