Novo Nordisk har tappat greppet om marknaden för fetmamedicin och ser sig omsprungen av tvåan Eli Lilly. Värdet som står på spel beräknas till över 150 miljarder dollar per år redan 2028.
Tronskiftet: Novo Nordisk tappar på marknaden för fetmamedicin


Mest läst i kategorin
Novo Nordisk är inte längre störst i världen på läkemedel mot fetma. På ett år har amerikanska Eli Lilly kommit i fatt, gått om och avancerat från uppstickare till dominant.
Medan danskarna har brottats med leveransproblem för sitt Wegovy har amerikanernas Zepbound seglat förbi, både i antal utskrivna recept och i resultatet på vågen.
”Patienterna har inte råd att vänta längre. Lilly har visat att de både kan leverera och erbjuda ett effektivare preparat”, säger John Wiegand, läkemedelsanalytiker på UBS, till Wall Street Journal.
Ett dramatiskt skifte i börstoppen
Trenden avspeglas på börsen. Novo Nordisks aktie har fallit med över 50 procent från toppnoteringen 2024. Och den 16:e maj 2025 lät företaget meddela att vd Lars Fruergaard Jørgensen, som har varit vd i åtta år, ska avgå. Orsaken är direkt kopplad till konkurrensen från Eli Lilly. Företaget uppger att ”Ett vd-byte ligger i bolagets och aktieägarnas intresse”, rapporterar Dagens Medicin.
Trots den till synes makalösa framgången har de senaste åren präglats av leveransproblem, forskningsbakslag och interna motsättningar.
Samtidigt har Eli Lilly gått från klarhet till klarhet.
Enligt analysföretaget IQVIA hade Zepbound i maj cirka 62 procent av marknaden för receptbelagda viktminskningsmedel i USA, mot Wegovys 38 procent, rapporterar Reuters.
Det amerikanska bolaget är i dag dubbelt så högt värderat som Novo Nordisk, som så sent som 2023 var världens högst värderade läkemedelsbolag.
Läs även: Ozempic tar över flödet, men nu växer kritiken. Dagens PS
Senaste nytt
Novo Nordisks missar – Eli Lillys motdrag
Bakom tronskiftet ligger en rad strategiska felsteg från Novo Nordisk, matchade av motsvarande fullträffar från Eli Lilly, konstaterar Wall Street Journal.

Redan vid lanseringen av Wegovy 2021 underskattade Novo Nordisk efterfrågan på läkemedlet som skulle komma att revolutionera behandlingen av fetma.
Wegovy är ett så kallat GLP-1-läkemedel och bygger på semaglutid, vilket är samma aktiva substans som diabetesmedicinen Ozempic. Tanken var att avlasta Ozempic, som hade börjat användas för viktminskning, vilket var kontroversiellt då diabetespatienter blev utan medicin.
Resultatet blev tvärtom: ännu större efterfrågan och brist på både Wegovy och Ozempic.
Leveransproblemen ledde till att läkare började välja bort Wegovy, särskilt i Eli Lillys hemland USA.
Eli Lilly utnyttjade situationen och gick snabbt fram med aggressiv produktion, direktförsäljning via telehälsoplattformar och smart marknadsföring. En strategi som blev framgångsrik.
Visserligen hade båda bolagen leveransproblem, då efterfrågan översteg tillgången. Men Eli Lilly lyckades enligt bedömare bättre med att få till leveranserna.
Bättre resultat med ny substans
Dessutom – och inte minst – verkade Zepbound fungera snäppet bättre än Wegovy. I en klinisk studie visade patienter i snitt en viktnedgång på över 20 procent av kroppsvikten med Zepbound. Det kan jämföras med 13,7 procent för Wegovy, uppger Eli Lilly.
Zepbound är obesitasversionen av Eli Lillys diabetesmedicin Mounjaro, men bygger på substansen tirzepatid istället för Wegovys semaglutid. Det skulle vara förklaringen till den något bättre effekten.
Ytterligare ett bakslag för Novo Nordisk det senaste året var att det nya kombinationsläkemedlet CagriSema visade sämre effekt än förväntat i kliniska studier, skriver Wall Street Journal.
Resultatet fick aktiekursen att rasa med över 20 procent på en enda dag i december, vilket raderade nästan 100 miljarder dollar i börsvärde.
En marknad som exploderar
Läkemedel mot fetma är bland de mest hajpade segmenten på börsen. Den globala marknaden förväntas enligt IQVIA kunna nå 150 miljarder dollar per år redan 2028, rapporterar Reuters.
Det motsvarar en årlig tillväxt på 27 procent.
Behovet tycks omättligt. I världen har antalet kraftigt överviktiga passerat en miljard. Och i USA väntas över en kvarts miljard personer vara överviktiga 2025, enligt en studie publicerad i tidskriften Lancet.
Fetmamedecinbolagens värderingar kan bara mäta sig med techjättar som Microsoft, Amazon och Apple.
Novo Nordisk nådde under 2023 ett börsvärde på över 500 miljarder dollar. Det gjorde det till Europas största läkemedelsföretag – och Danmarks viktigaste ekonomiska motor.
Men maktskiftet till Eli Lilly visar hur snabbt spelplanen kan förändras.
“Vi förväntar oss att Lillys Mounjaro och Zepbound kommer att fortsätta ta marknadsandelar i USA från Novos Ozempic och Wegovy, skrev BMO-analytikern Evan Seigerman i en rapport till investerare den 17 april, rapporterar branschtidningen Fierce Pharma.
Har “second mover advantage”
Om Novo Nordisk inte vänder trenden riskerar bolaget att gå samma öde till mötes som många andra pionjärer som tappade sitt försteg. Till exempel webbläsaren Alta Vista eller det sociala nätverket MySpace.
Eli Lilly har uppföljarens fördel, det som kallas “second mover advantage”.
“Det handlar om mer än hur du landar i det första steget. Tvåan kommer att studera ettans misstag – och undvika att göra om dem”, säger Americus Reed, professor i marknadsföring vid Wharton School of Ecenomics till Wall Street Journal.
Att kalla Eli Lilly för en uppstickare är dock missvisande. Bolaget grundades 1876 och är en tungviktare inom läkemedel, inte minst inom diabetes. Men inom obesitas är företaget en nykomling. Vilket även gäller för Novo Nordisk, som grundades 1923.
Novo Nordisk storsatsar i USA
Novo Nordisk har fortfarande enorm försäljning av Ozempic och Wegovy. Men för för att ta igen tappet är nästa steg att storsatsa i USA.
I maj slöts ett avtal med apotekskedjan CVS som innebär att Wegovy blir förstahandsvalet i deras förmånsprogram för viktminskning.
”Vi är fast beslutna att återta vår ledande position genom att säkerställa tillgänglighet och konkurrenskraft”, sa bolagets USA-chef Doug Langa i ett pressmeddelande.
Enligt Novo-kännaren Hanne Sindbæk, som skrivit boken De renfærdige – Fortællingen om Novo Nordisk, finns dock fler utmaningar. Till exempel en intern kulturkonflikt mellan idealister och mer affärsdrivna krafter. Bolaget behöver prioritera de senare, anser hon.
Läs även: Fejk-Ozempic växande trend, så gör bedragarna. Dagens PS
Ny vd och nya vägval
För att återta mark måste Novo Nordisk agera mer offensivt kommersiellt, öka investeringarna i forskning och utveckling, snabba på direktförsäljning och partnerskap och bygga upp produktionskapaciteten.
Kravprofilen på nästa vd är hög, det ska vare en person med aggressiv strategi mot konkurrenter och hög kunskap om USA-marknaden. Flera namn diskuteras – både interna och externa. En av dem är Maziar Mike Doustdar, som idag ansvarar för Novo Nordisks internationella verksamhet, skriver Börskollen.
Sannolikt bör han eller hon också vända blicken österut, med tanke på att Novo Nordisks patent på semaglutid, den aktiva substansen i Ozempic och Wegovy, löper ut i Kina 2026. Flera kinesiska företag ligger i startgroparna med generiska versioner och biosimilarer. En ny kapplöpning är att vänta.
Läs även: Bantningskampen, Novonordisk och Eli Lilly gör upp om miljarder. Dagens PS

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.