Dagens PS

Böter hotar Telia för mobilnätbrister

missnöje Telia
Det är ett brett missnöje bland Telias kunder – anmälningarna har ökat med 200 procent på fem år. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 22 nov. 2021Publicerad: 13 maj 2021

Vite hotar delstatligt ägda Telia eftersom telekomjätten inte uppfyller kravet om minst fyra timmars reservkraft vid strömavbrott.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Det är en stark möjlighet att det kan bli så”, säger Anna Montelius, enhetschef på avdelningen för säker kommunikation på Post- och telestyrelsen (PTS), till Dagens Nyheter om viteshotet mot Telia.

DN har tidigare berättat att en 87-årig kvinna i en by utanför Sundsvall dog när det inte gick att ringa ambulans på grund av bristande reservkraft i masterna.

Telias telefoni hade då slutat fungera efter bara en timmes strömavbrott och kvinnan, som avled på sjukhus, hittades nedkyld i sitt hem.

Händelsen inträffade i januari i år och det gick alltså inte att ringa larmnumret 112.

PTS krav om att en telefon ska kunna fungera fyra timmar på landsbygd vid strömavbrott trädde i kraft förra sommaren, men fortfarande lever inte Telia upp till kraven.

“Arbetet är ännu inte helt klart och vi har svårt säga exakt när, men vi räknar med att allt ska vara på plats relativt snart”, skriver Telia Sveriges teknikchef Staffan Åkesson i mejl till DN.

Läs mer här.

Läs även: Björn Rosengren ångrar Telia-affären »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS