Nu kan du ladda upp och titta på längre videor i Instagram utan att behöva länka till Youtube, skriver CNN Tech.

Den Facebook-ägda plattformen Instagram har släppt en ny hubb, IGTV, för längre videor i avlångt format (alltså stående format). I stället för att användarna länkar till Youtube för längre videor kan de nu hålla det inom Instagram-plattformen. Dessutom kan de skryta med mer än 1 miljard aktiva användare per månad i dagsläget.

Rich Greenfield, media- och teknikanalytiker på BTIG, gör följande analys i artikeln:

”Det här är ett naturligt steg från bilder till video, från berättelser till längre videor som fångar din uppmärksamhet på bästa sätt.”

Har du fler än 10.000 följare kommer du kunna ladda upp en-timmes långa videor, berättar artikelförfattaren. Annars får du nöja dig med tio minuters videor mot tidigare 60-sekunders miniklipp. Annonsering kommer inte att erbjudas i början men olika sätt för användarna att tjäna pengar på sina skapelser ska undersökas.

ANNONS
ANNONS

Vidare konstateras att användarna tillbringar mer och mer tid på att titta på bilder, videor och små meddelanden. Kevin Systrom, CEO för Instagram, har tidigare lovat att det kommer en funktion som håller koll på hur mycket tid du lägger på plattformen också, enligt artikeln.

CNN Tech ger följande siffror:

”Användare under 25 år spenderar mer än 32 minuter varje dag på plattformen, medan användare över 25 år använder appen mer än 24 minuter.”

KÄLLA: Instagram’s new long-form video hub takes on YouTube [CNN Tech] >