Coop rullar ut nästa steg i självscanning. Där står kundernas mobiltelefoner i fokus.

ANNONS

Streckkodsavläsare eller självscanningskassor har länge varit en vanlig syn i matvarubutikerna.

I fjol började kedjorna även snegla mot lösningar där kunden använder mobilen.

Coop leder

Coop har kommit längst i det arbetet och kedjan hävdar att fler funktioner kan läggas till, till exempel information om innehållet i varorna.

”Om man scannar en vara kan man direkt få se om den innehåller ett ämne som du inte vill ha i din mat”, säger Amer Mohammed, ansvarig för digitala tjänster på Coop, till Di.

Nästa steg är nu att kunna använda självscanning hemma.

”För plattformen spelar det egentligen ingen roll om du är hemma i ditt kök eller i en butik, streckkoden är densamma”, fortsätter Amer Mohammed.

Skillnaden blir två olika varukorgar – en fysisk och en digital.

Konkurrenternas varor

Coop vill även att kunderna ska kunna läsa av streck­koderna på konkurrenternas egna märkesvaror, för att sedan jämföra dem med eventuella ersättningsvaror från Coop.

H&M har redan ett liknande system – där konsumenten genom appen kan ta bilder på plagg och sedan få förslag på liknande produkter hos klädjätten.

ANNONS
ANNONS

För Amer Mohammeds del får han dock inspiration och idéer från en rad olika håll.

”Jag läser aldrig bara på om min egen bransch, utan läser på om andra branscher. Det kan vara allt från biod­ling till hästuppfödning eller hur man bygger bilfabriker.”

Läs även: Hackerattacken mot Coop – brister i förberedelse [Dagens PS]