Två nya undersökningar belyser stora brister hos Youtube och Twitter. Nu får techjättarna kritik, och anklagas för att sprida desinformation och hatinlägg.

Den första undersökningen granskar hur företag som annonserar på Youtube kan tvingas sponsra videor med kontroversiellt innehåll som klimatförnekelse. Undersökningen är gjord av den internationella aktivistgruppen Avaaz, skriver The Verge.

Organisationen har upptäckt videor med klimatförnekande innehåll och noterat att dessa innehåller reklam från stora bolag. Bolagen ska ha varit ovetande om deras medverkan som sponsorer till videon och har fört fram kritik när Avaaz kontaktat dem.

Mobiljätten Samsung meddelade att de bett Youtube att ”lösa situationen och hindra repetition i framtiden”. De nio andra företagen som svarade meddelade att de var omedvetna om deras medverkan i videorna.

I ett svar till The Verge säger Youtube att undersökningen är bristfälligt genomförd och att de prioriterar etablerade källor gällande ämnen som klimatförändring. Totalt hade de kontroversiella videorna 21 miljoner visningar.

Även mikrobloggen Twitter får kritik för sitt annonssystem. Brittiska nyhetskanalen BBC har gjort en undersökning där de analyserat de olika subgrupper företag kan nå genom riktad annonsering.

ANNONS
ANNONS

Som annonsör på Twitter går det att rikta sina annonser till användare som söker på vissa nyckelord. BBC betalade för annonser riktade till personer som var intresserade av termer som ”transphobic”, ”white supremacists” (vit makt-anhängare) och ”neo-nazi” (nynazist). Den sistnämnda termen hade potentiell räckvidd på 81.000 användare, enligt Twitters beräkningar.

BBC skickade ut annonser som nådde ett hundratal personer innan de avbröt experimentet. I ett svar till BBC ber Twitter om ursäkt för möjligheten att nå användare via de känsliga söktermerna.

”Våra preventiva åtgärder inkluderar förbud mot vissa känsliga eller diskriminerande termer, som vi uppdaterar kontinuerligt … Vi ber om ursäkt för att detta skett och så fort vi fick reda på ärendet korrigerade vi det.”

I en kommentar till BBC kritiserar brittiska antirasistiska gruppen Hope not hate funktionerna som som är tillgängliga i Twitters annonssystem.

”Jag kan se hur detta kan användas till att sprida engagemang och stärka övertygelsen hos individer som har indikerat ett visst stöd för intoleranta budskap eller idéer”, säger organisationens svenska sociala medie-researcher Patrik Hermansson.