Dagens PS

Justin Bieber försökte manipulera Spotify

Artisten Justin Bieber har ertappats med fusk med lyssnarsiffrorna på Spotify i ett försök att få en listetta med nya singeln. (Foto: TT)
Artisten Justin Bieber har ertappats med fusk med lyssnarsiffrorna på Spotify i ett försök att få en listetta med nya singeln. (Foto: TT)
Dagens PS
Dagens PS
Uppdaterad: 13 jan. 2020Publicerad: 13 jan. 2020

I dagens techbrief berättar vi om världartistens pinsamma försök att få en listetta genom att fuska på Spotify.

ANNONS
ANNONS

TECHBRIEFEN Dagens PS samlar viktigaste technyheterna på ett ställe.

Stjärnan försökte manipulera Spotify

Justin Bieber avslöjad efter fult trick i försök att få listetta.

Di Digital berättar med hänvisning till bland annat tidningen Rolling Stone att Justin Bieber uppmanat sina fans att skapa nya Spotifykonton och sätta nya singeln på repeat på låg volym på nätterna på den svenska musikströmningstjänsten. Förutom mer pengar i royalties gör fler spelningar, eller strömmar, att artister klättrar på branschens olika topplistor, däribland högt ansedda Billboard.

Det var på Instagram som Bieber uppmanade sina fans att “lura” Spotify. Inlägget har fått utstå hård kritik, kampanjen beskrivs som “bisarr och osammanhangande”.

Stormigt betalbolag förlorar ordföranden

Tyska betalbolaget Wirecards styrelseordförande Wulf Matthias avgår på grund av personliga skäl, enligt ett pressmeddelande.

Wulf Matthias kvarstår i styrelsen för Wirecard vars nya styrelseordförande blir Thomas Eichelmann. Ordförandebytet kommer efter att Wirecard under de senaste månaderna fått utstå bedrägerianklagelser och revisionsproblem i Singapore. (Finwire)

ANNONS

SEB hyser tvivel kring Veoneers konkurrenskraft

SEB har i dag sänkt rekommendationen för Veoneer till behåll från köp med riktkursen 145 kronor. SEB konstaterar att den svaga orderingången för Veoneer, -57 procent under 2019 som nyligen meddelades av bolaget, snarare är företagsspecifik än marknadsrelaterad.

I veckan som gick meddelade industripionjären Mobileye att de har tagit 33 design wins under 2019, vilket var en förbättring mot 29 under 2018. Det innebär en ökning med 14 procent. Detta är en betydande skillnad i utveckling, vilket får SEB att erkänna att detta höjer tvivel över Veoneers konkurrenskraft. (Finwire)

Onlinevideobolag i behov av kapitalinjektion

Onlinevideobolaget Brandbee har beslutat att genomföra en riktad nyemission på 10,5 miljoner kronor före emissionskostnader. Bolaget emitterar 135,75 miljoner aktier till teckningskursen 7,5 öre per aktie. Styrelsen utnyttjar därmed bemyndigandet från extra bolagsstämma att emittera aktier. Nyemissionen tecknas av en grupp bestående av fyra investerare, enligt ett pressmeddelande.

“Vi har jobbat intensivt under julhelgen med att utveckla affärsplanen för Brandbee och vi ser ljust på framtiden men vi behöver finansiellt utrymme för att klara de investeringar som krävs”, säger Magnus Clarenbring, vd för Brandbee Holding. (Finwire)

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS