Ungefär var tredje svensk överväger att rata Facebook, enligt en ny Novus-undersökning, som även visar att 54 procent av svenskarna säger sig ha ganska eller mycket lågt förtroende för det sociala mediet.

Det här rapporterar SVT Nyheter och konstaterar att den senaste skandalen med dataläckan är grundorsaken till svenskarnas aktuella förtroendetapp för Facebook.

Dagens PS har i en rad artiklar berättat om hur marknadsföretaget Cambridge Analytica fått tillgång till alla användares personliga uppgifter på Facebook, det handlar om cirka 50 miljoner drabbade användare. Den information som läckt ut har använts bland annat för att påverka det amerikanska valet.

I Novus-mätningen uppger 44 procent av svenskarna, enligt SVT Nyheter, att deras förtroende för Facebook minskat under året. Blott en procent svarar att förtroendet för Facebook ökat.

”Det som har kommit upp i samband med Cambridge Analytica-diskussionen har påverkat. Alltså att det man lägger upp på Facebook kan hamna i orätta händer och missbrukas. Självklart drar det ner förtroendet”, säger Torbjörn Sjöström, vd för Novus, till SVT, som berättar att ungefär var tredje svensk nu kommer att ändra sitt beteende på sociala medier som exempelvis att dela mindre information och att upphöra med att svara på tester och delta i frågesporter.

ANNONS
ANNONS

Var tredje svensk – ungefär – funderar alltså dessutom på att överge Facebook. Dock är det väldigt få som svarar att de har för avsikt att radera sitt konto.

”Det är lätt att fundera på att lämna, men man stannar för sina vänner”, säger Torbjörn Sjöström på Novus.

Novus har enligt SVT slumpvis genomfört 1.004 intervjuer på ett riksrepresentativt urval under perioden 22-26 mars i år och svarsfrekvensen i webbundersökningen var enligt SVT Nyheter 58 procent.

Läs även Expressens artikel i dag om allt som Google och Facebook vet om dig.