I dagens techbrief berättar vi bland annat om rabaldret kring Apple Watch. Missa inte det!

TECHBRIEFEN Dagens PS samlar viktigaste technyheterna på ett ställe.

Apple stäms för patentintrång och stöld

Medicinteknikbolaget Masimo stämmer Apple för flera patentintrång på sin Apple Watch och för stöld av affärshemligheter genom rekrytering av nyckelpersonal, skriver Appleinsider.

Det handlar om totalt tio patent från Masimo som ska existera inuti Apple Watch, inklusive de senaste modellerna Series 4 och Series 5. Masimo betonar särskilt patentövertrampet med hälsofunktioner i Apple Watch, så som pulsmätning. Masimo kräver ett föreläggande mot Apple Watch Series 4 och 5, skadestånd för patentintrånget och stöld av affärshemligheter samt betalning för rättegångskostnader. (Finwire)

Alphabet-bolag värvar ex-finanschef på Tesla

Alphabets life science-bolag Verily rekryterar en ny finanschef i form av Deepak Ahuja, tidigare anställd på Tesla med motsvarande tjänst där, rapporterar CNBC.

Ahuja lämnade elbilsbolaget i början av 2019 och har sedan dessa agerat som rådgivare åt olika teknikbolag. Han lockades över till hälsovårdsektorn och Verily efter att ha pratat med dess vd Andy Conrad.

ANNONS
ANNONS

”Sjukvården är i kris. Verily har en kombination av lösningar som jag anser omdefinierar hur vi bemöter sektorn genom att sänka kostnader och förbättra vården. Det är mitt hjärta nära och kärt”, sade Ahuja. (Finwire)

Paypal räknar med resultatlyft

Betaltjänsten Paypal räknar med att åstadkomma ett resultat före skatt på 38 miljoner dollar på sina investeringar under det fjärde kvartalet, enligt inskickade dokument.

Den positiva avkastningen väntas stärka det övergripande resultatet per aktie med 0,02 dollar. För helåret räknar bolaget med ett resultat före skatt på 208 miljoner dollar på investeringarna. Det stärker resultatet per aktie med 0,14 dollar. (Finwire)

Mindre politisk reklam på Facebook

Facebook kommer låta användare att se färre politiska annonser inför det amerikanska presidentvalet i höst, skriver CNBC. Den sociala plattformen har presenterat en rad uppdateringar som syftar till att förbättra transparensen kring denna typ av annonser i både Facebook och Instagram.

Uppdateringarna genomförs i sommar. Beskedet kommer efter att Facebook mött ökad politisk granskning sedan Twitter implementerat förbud mot politiska annonser. Google har också begränsat omfattningen som annonsörer kan köpa riktad reklam. (Finwire)