Kosmetikkedjan Lush har meddelat att de stänger sina konton på Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok som de jämför med en ”mörk gränd”.

ANNONS

Det gäller enligt företaget tills att sociala medier gör ett bättre jobb med att skydda användare från skadligt innehåll, rapporterar The Guardian.

Den brittiska kosmetikkedjan Lush digitala chef Jack Constantine säger att de inte hade bett sina kunder att ”möta oss i en mörk och farlig gränd”. Vissa sociala medier ”börjar kännas som platser som ingen borde uppmanas att gå till. Något måste förändras”, säger han.

Fått nog efter visselblåsarens avslöjanden

Lush, som har över 400 butiker i 48 länder, har fått nog efter avslöjandena från visselblåsaren Frances Haugen kallade ”Facebook files” som visar att sociala medier-jätten struntat i anställda som varnat för bland annat psykisk ohälsa bland tonårstjejer, människohandel och våld mot minoriteter, som Dagens PS tidigare rapporterat om.

Constantine säger att Lush arbetar hårt för att plocka fram produkter som hjälper människor att slappna av och varva ner, och menar att sociala medier har blivit den raka antitesen till det.

”När det kommer till en punkt att våra kunders välbefinnande äventyras på grund av de kanaler som vi försöker få kontakt med dem på, då är det något som inte stämmer för oss”, säger han.

Slutade 2019 också… 

Det är dock inte enkelt att sluta med sociala medier, som alla som försökt kan bekräfta. Det är nämligen andra gången som Lush nu slutar med sociala medier, de gjorde samma sak 2019 men fick ”ett återfall” på grund av ”FOMO” (fear of missing out), säger Jack Constantine enligt The Guardian.

ANNONS
ANNONS

Lush kommer att stänga ner alla sina konton på Facebook, Instagram, Snapchat och TikTok senast fredag, men fortsätter ha en närvaro på Twitter och Youtube. De säger att de hoppas att nya riktlinjer ska tillkomma på sociala medier-plattformarna och nya lagar stiftas som skyddar användarna.

Läs även: Visselblåsare: ”Facebook förrädare av demokratin” [Dagens PS]