Dagens PS

Volvo Cars styrde utformandet av bonus malus

Volvo Cars i Göteborg
Volvo Cars hade stort inflytande över regeringen i hur bonus malus-systemet utformades enligt källor. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 15 juni 2021Publicerad: 15 juni 2021

Enligt Di-källor styrde Volvo Cars utformandet av bonus malus-systemet. Där gick svenska intressen före klimatet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt flera källor till Di så har Volvo Cars till stor del styrt hur bonus malus-systemet ser ut.

Infördes 2018

S och MP införde systemet för tre år sedan som ska få fler att köpa bilar med låga utsläpp.

Systemet har samtidigt stor påverkan på billtillverkares klimatomställning.

”Det var stor fokus på Volvo och det var uttalat att näringsdepartementet och finansdepartementet ville värna Volvo när systemet skulle sättas”, säger en källa med god insyn i förhandlingarna mellan S och MP, till Di.

Volvo ville att regeringen skulle skjuta på införandet av EU:s nya mätsystem, WLTP – som sköts till året därpå.

Volvo släpper ut mer

Samtidigt prioriterades Volvo när bonus-nivåerna skulle sättas, trots att Volvos modeller ofta släpper ut mer koldioxid jämfört med andra bilmärken.

ANNONS

”Konsekvensbeskrivningen visade vad olika nivåer skulle betyda för Volvo. Det var inte bara existerande modeller, utan även kommande”, säger en Di-källa.

Jobben viktigare

Volvo Cars är en stor svensk arbetsgivare med 23 000 anställda. Jobb som verkade vara viktigare än klimatet när nya förhandlingar startade 2019.

”Det sades rakt ut under förhandlingarna att ‘det inte var läge att straffbeskatta svensk fordonsindustri’”, säger en källa.

Ytterligare en källa stämmer in: ”S är mer industrivänligt än MP och prioriterade den inhemska industrin”.

Långt ner på listan

Volvos bilar tillhörde 2019 de smutsigaste – enligt Di hamnade Volvo på plats 18 av 20 av bilmodellers utsläpp.

Företaget halkar även efter rejält i produktionen av elbilar.

ANNONS

”En anledning till att Volvo inte gått i bräschen är att de fått räkmacka skattemässigt även fast de varit dåliga på klimatarbetet”, hävdar en källa.

Och jobben som biltillverkaren medför lär vara fortsatt det viktigaste för regeringen, enligt ytterligare en Di-källa som har lång erfarenhet av arbete i regeringskansliet.

”Jobben och inkomsterna finns här. Det är det som betyder något.”

Läs mer: Statens jätteförlust på bonus-malus: ”Blir tokigt”

 

 

 

 

ANNONS

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS