Mitt i brinnande pandemin, när företag och deras anställda är mer beroende än någonsin av bra uppkoppling, hackar tjänsterna.

I drygt ett halvår har distansjobbandet blivit ett vanligt inslag i Sverige. Företagen vill undvika så långt det är möjligt att coronaviruset sprids och låter medarbetarna arbeta hemifrån.

Samtidigt visar Svenskt kvalitetsindex, SKI, att bredbandsleverantörerna inte svarar upp till kraven när svenskarna bytt ut fysiska möten till digitala möten och i allt högre utsträckning jobbar hemifrån.

Gränsen för djupt missnöje snubblande nära

Bredbrandsbranschen som helhet når endast upp till drygt 63 poäng, vilket är en minskning med två procentenheter från förra året, rapporterar TT en artikel på DN.se.

”Vi brukar säga att gränsen för när kunder börjar bli riktigt missnöjda är vid 60 poäng, och den gränsen börjar man närma sig nu efter flera års uppgång. Jag skulle vilja säga att det här är en tydlig signal till operatörerna om att man måste bli bättre, helt enkelt”, säger Johan Palmer, vd för Svenskt kvalitetsindex, till nyhetsbyrån.

Allra sämst i mätningen placerar sig Com Hem, som inte ens når upp till 60 poäng i kundbetyget.

Bäst i klassen är Bahnhof.

Så här rankar kunderna bredbandsleverantörerna i undersökningen, som bygger på 4222 intervjuer under september och oktober i år:

Bahnhof: 72,4

Ownit: 68,0

ANNONS
ANNONS

3: 66,3

Tele2: 65,9

Telia: 64,6

Branschen som helhet: 63,6

Telenor: 63,0

Övriga: 60,9

Com Hem: 58,9

Källor: TT och Dagens Nyheter

Läs även: EU fruktar bredbandskrasch – vädjar till streamingtjänster [DagensPS.se] »