Mode- och inredningsbutiken Ellos ökade antalet kunder med 280 000 under andra kvartalet, jämfört med samma period under fjolåret. Totalt redovisar företaget ett rörelseresultat på 106 miljoner kronor. 

Ökningen med 280 000 kunder motsvarar en 40-procentig ökning sedan andra kvartalet 2019. Omsättningen landade på 763 000 miljoner kronor.

Några jämförbara siffror finns inte då FGN Nordic tog över ägandet av koncernen förra sommaren.

”Det finns flera faktorer bakom denna positiva utveckling. Försäljningen inom heminredning tillsammans med andra produktkategorier kopplade till kundernas ökade tid i hemmet utvecklades bra med en betydande tillväxttakt under kvartalet. Försäljningen av skor och kläder förbättrades gradvis under kvartalet”, säger vd Paul Lembrechts i ett uttalande.

”Åtgärderna för prissänkningar och kostnadseffektiv marknadsföring som implementerades under första kvartalet, där vi såg positiva effekter redan i april, har fortsatt under andra kvartalet”, fortsätter han. 

Ebitda-resultatet, justerat, uppgick till 128 miljoner kronor, med en justerad ebitda-marginal på 16,8 procent.

ANNONS
ANNONS

Justerat ebita-resultat blev 104,8 miljoner kronor.

Rörelseresultatet blev 105,7 miljoner kronor, med en rörelsemarginal på 13, 9 procent.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 13,6 miljoner kronor.

Ska utvidga egna varumärket


Ellos meddelade under sommaren att företagets varumärke Jotex skall expandera i Europa. Lansering kommer att ske i Tyskland, Belgien och Nederländerna i slutet av året. Nästa år väntas en lansering i Polen.

”Att i egen regi lansera våra egna varumärken utanför Norden är ett viktigt steg i Ellos Groups strategi. Med en skalbar modell, samma kommersiella plan, onlinebutik och unika sortiment kan vi med relativt enkla medel expandera på ytterligare marknader och lägga till ytterligare varumärken i Europa”, säger Paul Lembrechts.

Läs mer: Svensk bolagsklassiker säljs utomlands för miljarder [Dagens PS]