Nu köper Mediaplanet Youtube-nätverket Splay One av börsnoterade Nent. ”Vi tror att vi kan hjälpa Splay One i tillväxtresan med vår långa erfarenhet och globala närvaro”, säger vd:n Richard Båge.

ANNONS

Prislappen vill parterna inte erkänna, men Splay One går med förlust och omsatte strax under 250 miljoner kronor i fjol.

Splay One specialiserar sig på produktion och distri­bution via Youtube och Richard Båge säger till Di att kompetensen nu höjs ”om vilka digitala kam­panjer som kan öka våra kun­ders affär”.

Byter namn

Samtidigt byter Mediaplanet namn till Caybon.

”Vi har vuxit ur namnet, och vi vill inte att man ska tro att Media­planet står över övriga familjemedlemmar”, säger Richard Båge.

Bolaget har riskapitalbolaget Pri­veq som partner, och en börsnotering kan komma inom kort enligt honom.

”Jag är själv en delägare med lite mer än 25 procent av bola­get och jag har inga ambitioner på att sluta och kommer bara vilja fortsätta bygga vidare.”

En milstolpe

En miljard i omsättning ser Richard Båge som en milstolpe.

”Det känns jätteroligt”, säger han och slår fast:

ANNONS
ANNONS

”Fokus har bara varit på att bygga affärer med lönsamhet.”

Läs mer: Han kraschade och reste sig ur spillrorna