Jurist och konkursförvaltare tipsar om hur du bör hantera situationen. Och det är bråttom.

”Så fort man ser att det går dåligt bör man agera”, säger Anna Engman, jurist och konkursförvaltare på Ackordscentralen, till DN.

Enligt UC minskade antalet konkurser i Sverige i mars jämfört med samma period i fjol.

Dessvärre ökade konkurserna i Stockholms län i mars i år med 2 procent, och inom detaljhandeln har det skett en hela 25-procentig ökning av antalet konkurser, visar siffrorna.

Anna Engman rekommenderar företagare att omgående upprätta en plan när lönsamheten börjar svikta, hennes råd är bland annat att ”analysera hur prognosen ser ut framåt och ta kontakt med experter”, förklarar hon i DN och radar upp varningssignalerna:

ANNONS
ANNONS

”Administrativ oordning är ett tydligt tecken. Om man kommer efter med bokföringen eller att man får betalningspåminnelser kan vara ett tecken på att man börjar tappa kontrollen över bolagets ekonomi och att verksamheten går dåligt”.

Håll koll på konkurrenterna i branschen via branschtidningar, nätverk och andra kanaler, detta för att få en temperaturmätare på hur det går för branschen i sin helhet, resonerar experten, som enligt artikeln har hjälpt många företag som varit nära att duka under att komma på fötter igen.

Hon konstaterar även att du som småföretagare är mer sårbar om du bara har en stor kund.

Ytterligare tips i DN-artikeln, nu från rådgivningsföretaget Visma Spcs, för att undanröja hotet om en konkurs, är att driva in gamla fordringar, minska varulagret och på så sätt frigöra kapital, sälja utestående fakturor, scanna av vilka områden som inbringar mest intäkter, förhandla om bättre avtal på olika områden, göra sig av med dyra abonnemang, se om det går att hitta nya marknader och undersöka om det finns alternativa kommunikationsmöjligheter med kunderna för att få ner priserna.