Pandemin har varit en guldgruva för hemelektronik och e-handel. För Netonnet innebär det ett rörelseresultat
för 2020 som är 84 procent högre än året innan. ”2020 bevisar vi verkligen att vår affärsmodell är skalbar”, säger vd:n Susanne Holmström

annons
annons

Företaget har e-handel i centrum av sin verksamhet, som kompletteras av 30 lagershoppar runt om i landet.

Under pandemiåret har det varit ett guldkantat koncept.

Rekordomsättning

Omsättningen ökade hela 23 procent, till 6,8 miljarder kronor, samtidigt som rörelseresultatet steg från 119 miljoner kronor 2019 till 218 miljoner kronor i fjol.

”Branschen har också växt, men det är tydligt att vi har växt mer och tagit marknadsandelar under den här tiden”, säger Susanne Holmström, till Di. 

Det starka rörelseresultatet har enligt henne att göra med affärsmodellen.

Lagershopparna fungerar som hubbar som gör att servicen till kunderna sker snabbare, medan bolaget inte är beroende av fysiska butiker. Modellen beskriver hon som ”fullt skalbar”

”Därmed har vi inte bara kunnat driva tillväxt utan också kunnat säkerställa att den är lönsam.”

ANNONS
ANNONS

Fortsätta handla på nätet

Även efter pandemin tror Susanne Holmström att vi kommer fortsätta handla på nätet och tillbringa tid i hemmet.

”Jag tror att när många kunder har upplevt ett enklare och smidigare sätt att handla digitalt, så kommer man inte gå tillbaka till det som var tidigare. Trenden där hemmet blivit viktigare för kunderna tror jag också kommer att fortgå.”

Läs mer: Hemelektroniksjätten intar Danmark