Dagens PS

Ikea och H&M:s digitala sväng - miljardinvesterar

Ikea satsar över 1 miljard kronor på att integrera flyktingar. (Foto: TT)
Ikea satsar över 1 miljard kronor på att integrera flyktingar. (Foto: TT)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 06 nov. 2019Publicerad: 06 nov. 2019

De senaste åren har Ikea och H&M investerat miljarder i olika startups för att förnya sina verksamheter. Det gäller bland annat svenska Sellpy, tillverkare av “smarta möbler” och gig-baserade heminstallationer. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De två svenska jättarnas steg ut i den digitala världen är bara inne i sin startfas, skriver Financial Times (kräver inloggning). Bara de tre senaste åren har Ikea spenderat över tre miljarder i olika startups, medan H&M genom åren har investerat över 500 miljoner i branschen.

Ikea förklarar för tidningen att deras plan är att investera i fyra till fem startups per år framöver, plus att de även kommer att göra regelrätta upphandlingar av företag.

Ikeas ägarbolag Ingka har de senaste åren köpt upp eller investerat i 21 olika bolag, varav det mest uppmärksammade var det amerikanska bolaget Taskrabbit, som erbjuder till exempel installationer av hushållsmaskiner i den så kallade gig-ekonomin. Dessutom har de investerat i Ori Living, som tillverkar “smarta möbler” till hemmet, samt madrassåtervinnings-företaget RetourMatras.

H&M å sin sida har investerat i 16 företag, bland annat digitala andrahands-företaget Sellpy och svenska startupen Renewcell, som skapar kläder från återvunnet tyg. Förra året blev man även delägare i Klarna, i en affär som var värd 185 miljoner.

Jesper Brodin, som är VD-för Ingka-koncernen, uttrycker till Financial Times sin tacksamhet till Ingvar Kamprads strategi om att ha pengar tillgängliga för stora omställningar.

“Ingvar talade alltid om långsiktiga behov och att spara pengar till när det behövs. Vi behöver det delvis nu när vår affärsmodell förändras”, säger han till tidningen.

Förändringen han nämner kan ses som kopplad till den stora digitalisering som görs i butiksbranschen, med världsomspännande jättar som Amazon och Ali Baba som dominerande aktörer.

H&M lägger stort fokus på miljöfrågan när företaget redogör sin ökande fokus på startups. Vd:n Karl-Johan Persson säger till Financial Times:

ANNONS

“Jag tror att många av dagens konventionella material kommer ersättas med mer hållbara material.”

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS