Inför fredagens Black Friday blir e-handlarna potentiella måltavlor för cyberattacker. Nu ökar attackerna mot företagen, i spåren av pandemin.

”Risken för att råka ut för en cyberattack är väldigt hög”, säger Martin Zetterlund, grundare av cybersäkerhetsbolaget Sentor, till Di.

Det handlar ofta om utpressningsprogram – där hackare pressar företagen på pengar.

Enligt Martin Zetterlund löper e-handlare en större risk att utsättas för en cyberattack i samband med en köpstark dag – som just Black Friday.

”Hackarna letar efter en tidpunkt när det är motiverat för företaget att betala. Motivationen för att betala vid en cyberattack är väldigt hög just runt Black Friday”, säger han och fortsätter:

”Det kan ju gå så illa att man inte har någon webbverksamhet och alla system ligger nere. Då kan man förlora stora intäkter.”

Attackerna ökar

Med distansarbetet som pandemin medfört har antalet cyberattacker ökat. Världshälsoorganisationen rapporterade i början av pandemin att de upplevt en femdubblering av antalet cyberattacker.

Att risken ökar är något som Martin Zetterlund håller med om.

”Det har accelererat under det senaste halvåret”, säger han

ANNONS
ANNONS

Går att skydda sig

Men företagen kan skydda sig mot attacker. Problemet är att många saknar viktig kunskap gällande säkerhet, enligt Martin Zetterlund.

”Det finns många sätt att skydda sig, både proaktiva och reaktiva, som företag måste man vara medveten om vad det kostar att skydda sig och jobba kontinuerligt med it-säkerhet.”

Läs mer: Nytt rekord att vänta i e-handeln under reaveckan