Kaféjätten Starbucks jämförbara försäljning i Kina rasade med 78 procent i februari, jämfört med motsvarande period i fjol. Bakgrunden var att kedjan stängt många kaféer och kraftigt minskad trafik i butikerna.

De sista dagarna av månaden såg företaget första små tecknen på en återhämtning. Sista veckan i februari ökade antalet dagliga transaktioner med 6 procent och veckoförsäljningen brutto ökade med 80 procent. Mobilorder svarade för 80 procent av försäljningen. 30 procent ville också ha leverans.

I dag är över 90 procent av kaféerna öppna i Kina. De som är stängda återfinns i Hubei-provinsen.

ANNONS
ANNONS

Samtidigt är inte öppettiderna lika långa som normalt.

Starbucks bedömer att coronaviruset kommer att påverka vinsten per aktie negativt med 0,15-0,18 dollar för helåret. Även om Kina är viktigt för Starbucks är USA den omsättningsmässigt största marknaden och svarar för 65 procent av försäljningen.

I det andra kvartalet väntas den negativa effekten i Kina kopplat till coronaviruset bli 400-430 miljoner dollar i uteblivna intäkter.