Halvledarbristen sätter käppar i maskineriet för Volvo som stoppar produktionen i upp till en månad. Samtidigt kör Scania på för full produktion i fabrikerna. 

Uppgifterna om att AB Volvo kan se sin produktion avta – fick aktien att rasa på Stockholmsbörsen med 7 procent under tisdagen.

Det ser betydligt ljusare ut för storkonkurrenten Scania – som hittills inte behövt sänka produktionstakten.

”Kombinationen av att våra leverantörer lyckas hitta halvledare på spotmarknaden och ett framgångsrikt inköpssamarbete med Volkswagen har gjort att vi hittills klarat oss från stoppdagar”, säger Scanias presstalesperson Hans-Åke Danielsson, till Di.

Aggressiv inköpspolitik

Bakgrunden till Volvos halvledarproblem sägs enligt Di-källor delvis bero på att företaget har fört en aggressiv inköpspolitik, vilket gör att Volvo nedprioriteras. Uppgifter som tillbakavisas av Volvos presschef Claes Eliasson.

”Jag vet inte vad Scania har för läge, men vi har kommit fram till att detta är det absolut bästa sättet att hantera situationen för vår verksamhet och sedan kanske andra hittar andra vägar”, säger Claes Eliasson om produktionsstoppet.

Drabbar många

Men det är inte bara Volvo som drabbas av den globala halvledarbristen. Den kan drabba många branscher framöver, enligt Ålandsbankens aktiechef Lars Söderfjell.

ANNONS
ANNONS

”Det är ett problem och det är inte unikt för Volvo. Vi kommer att få se denna effekt både i fordonssektorn och i andra industrier under de kommande veckorna och månaderna”, säger han.

Läs mer: Halvledarbristen påverkar Volvos vinst och kassaflöde