Corona gjorde att Sveriges största kvinnliga nätverk – 4good Business Network – med grundarna Carina Sunding och Marie Thorslund i spetsen, stod inför en potentiell mardröm när virusets spridning briserade i mars.

Många års hårt arbete med att bygga upp det som kommit att bli ett nätverk av 30 000 kvinnor, där affären bygger på fysiska möten, riskerade att raseras. Men genom att agera snabbt lyckades de i stället att på bara fyra veckor förverkliga en sedan länge groende dröm och därmed inte bara rädda företaget – utan dessutom inleda en lansering över hela Sverige, med potential att nå ut globalt.

Hur togs beslutet att ställa om så fort – på bara fyra veckorm varför inte sitta lugnt i båten, vänta ut och först få en bild av vad corona skulle innebära?

”Vi hade helt enkelt inget val, vår affär stod och föll med fysiska möten, vilket var uteslutet. Så vi gick all-in”, säger Carina Sunding, grundare och vd av 4good Business Network, och fortsätter:

”Vi har gjort det till en modell att affärsutveckla tillsammans med våra medlemmar. Att våga testa och utveckla längs vägen, vara modiga och handla snabbt och den inställningen hjälpte oss verkligen. Dessutom har vi länge haft en önskan och målsättning, redan innan Corona, att digitalisera affären, men inte riktigt vetat hur.”

Sesam öppna dig!

Även om Zoom redan var en etablerad plattform blev den en uppenbarelse för de båda grundarna och deras medlemmar. Något av en ”Sesam öppna dig” där man nu verkligen kunde mötas och nätverka digitalt, inte bara göra vanliga webbsändningar. Nya digitala 4good Business Network blev en helt ny produkt med potential att nå så många fler, till en början alla kvinnor i Sverige – men även till alla som pratar svenska i hela världen.

”I den snabba och föränderliga värld som vi lever i just nu så behöver vi mer än någonsin stöd och energi av varandra. Förutsättningarna i arbetslivet håller snabbt på att förändras och vi ser att våra relationer och att fylla på med kunskap blir allt viktigare”, säger Marie Thorslund, grundare och kreativ chef 4good Business Network.

”Vi vill rusta våra medlemmar i nätverket för framtidens arbetsliv, och att erbjuda dem att vara en del av ett sammanhang och få hjälp att komma framåt, i både den yrkesmässiga och personliga utvecklingen. Vi tycker dessutom att det idag borde vara extra relevant för arbetsgivare att investera i sina medarbetare för att ge dem extra stöd, kunskap och motivation. Tanken är att arbetsgivare som vill investera i sina kvinnliga medarbetare betalar en månadskostnad på 495 kronor för att ge dem just detta.”

Som ett resultat av Corona har en uppsjö av digitala erbjudanden lanserats, varför ska individer och företag välja just er?

”Därför att vi erbjuder möten på riktigt där man delar med sig till varandra, får stöd, råd, ny kunskap, ny energi, inspiration och inte minst nya kontakter, som kan hjälpa kvinnor i sitt nästa steg. I den sociala distanseringen som råder har många fått ett stort behov av att samlas i den här typen av nya sammanhang. Där vi kan mötas, lyssna och lära av varandra, men där det inte handlar om ett regelrätt jobbmöte á la dragning av en Powerpoint. Man blir fort trött av att bara sitta och lyssna. Det vi vill erbjuda våra medlemmar är ett interaktivt utbyte, ett socialt och professionellt stöd”, säger Carina Sunding.

ANNONS
ANNONS

Kommer ni gå tillbaka till den gamla affärsmodellen efter Corona-krisen eller är det här en bestående förändring?

”Det är en bestående förändring, men det fysiska mötet måste också få finnas med i framtiden”, säger Marie Thorslund.

Radar upp fördelar

När det kommer till fördelar för medlemmarna med den nya affärsmodellen ser Carina Sunding och Marie Thorslund flera: att det är mycket flexibelt och tillgängligt, att det erbjuder microlärande i vardagen med en stor och relevant kunskapsbank. Som medlem kan man vara precis så delaktig man vill, nätverka, inspireras eller ta till sig kunskapen i efterhand när det passar på den digitala plattformen.

”Och nu står vi inför att kunna erbjuda inte bara nätverkande över hela Sverige och i den egna staden, utan även för svenska kvinnor utomlands”, fortsätter Marie Thorslund.

Vad kommer den nya affärsmodellen att betyda för er omsättning?

”Det blir ett omsättningstapp initialt, men jag tror inte man får vara rädd för det när man ställer omMånga bolag har haft det tufft men genom att tänka större och på längre sikt så ser vi en möjlighet att etablera en närvaro för kvinnor i hela Sverige. Och med skalbarhet kanske även andra länder”, säger Carina Sunding.

Microlärande allt viktigare

”Vi finns till för alla kvinnor i jobblivet som längtar efter att utvecklas och vill ha en meningsfull och hållbar karriär där man känner sitt tydliga syfte. Det ständiga lärandet – eller microlärandet – blir allt viktigare i en snabb och föränderlig värld. En värld där det hela tiden ställs nya krav på vår förmåga att anpassa oss, att lära och tänka nytt och hänga med i utvecklingen”, säger Marie Thorslund.

På frågan vilket råd de har till andra företag i liknande situation kommer svaret snabbt:

”Odla inställningen och modet att prova och agera innan du kan och vet allt, testa dig fram, var snabbfotad och framför allt utveckla din affär tillsammans med dina kunder”, avslutar Carina Sunding och Marie Thorslund.