Det har aldrig tidigare hänt att svenska företag mitt under brinnande högsommar oroar sig för julen före midsommar. Men det finns fog för oron.

SvD berättar att containerkrisen fått svenska företag – importörer, små som stora – nu oroar sig för julen.

”Det har aldrig hänt förut, att vi pratar om julleveranser före midsommar”, säger Birna Ödefors, skandinavisk chef på Maersk, till tidningen.

Det danska rederiet konstaterar att de svenska importörerna får räkna med långa väntetider och högre fraktpriser till följd av containerkrisen i coronadrabbade hamnar i Kina.

Det var containerbrist och brist på fartyg redan före pandemin i Kina blev känd.

Och i dag är situationen ännu värre med extrem trängsel av fartyg i hamnar, samtidigt som sjömän inte kan gå i land efter sina långa resor på havet.

Här är roten till det onda

Flaskhalsar märks inte bara i Kina, även i Taiwan och Malaysia är störningarna stora, enligt Maersk som konstaterar att roten till problemen är den sydkinesiska hamnen Yantian – en av världens största hamnar – som drog i nödbromsen i slutet av maj och stängde ner stora delar av hamnen på grund av spridningsrisken med covid-19.

I dag uppges hamnen inte ens gå för halv maskin. Trots att kapaciteten höjts är den endast 45 procent av normala nivåer, skriver Svenska Dagbladet och berättar med hänvisning till sjöfartstidningen Lloyd´s att snudd på 100 fartyg ligger på redden utanför hamnområdet och väntar på att bli insläppta.

I kölvattet har fraktpriserna rusat mot rekordhöjder.

ANNONS
ANNONS

Vid årsskiftet kostade en containerfrakt från Asien till Nordeuropa 5 662 dollar.

I dag är priset 11 350 dollar per container, skriver SvD med hänvisning till Freightos Baltic Container Index.

Läs även: Nytt fraktkaos i Kina drabbar svenska företag [DagensPS.se] »