Mitt i pandemin kom revanschen med rekordmånga kunder och en guldkantad försäljning.

Det går bra nu för Ratos-bolaget Plantagen. TT berättar i en artikel på Di.se att trädgårdskedjan har gått från en kaotisk tid med ”sjunkande vinst och turbulenta vd-byten – till en försäljning som har skjutit i höjden”.

Nya vd:n Nina Jönsson har ändå en ödmjuk framtoning, men är förstås glad:

”Vi har kunnat ha alla våra butiker öppna och vi har haft fler kunder än vanligt, så vi har påverkats positivt”, säger hon till nyhetsbyrån.

ANNONS
ANNONS

Turbulent i toppen innan Nina tog över spakarna

Ratos tog över Plantagen 2016 och sedan dess har bolagets omsättning ökat. Dock har vinsten minskat och en nedskrivning på 600 miljoner kronor av bolagets värde gjorts.

TT uppger att  det tidigare varit turbulent i ledningen i trädgårdskedjan. Nina Jönsson är Plantagens tredje vd på två och ett halvt år, framgår det.

Och hon gör succé. Under Q2, i coronakrisens värsta fas, ökade bolagets försäljning med 25 procent till 2 406 miljoner kronor (jämfört med samma kvartal i fjol).

I höst har Nina Jönsson inga andra planer än att fortsätta den positiva trenden. Framgångsreceptet är, säger hon till TT, att hela tiden inspirera kunderna med något nytt så att de lockas till butikerna.