Svensk e-handel har upplevt en explosion och det anges som främsta orsak till den butiksdöd som modehandeln går igenom. På fem år har var fjärde modebutik gått i graven.

ANNONS

Svenska Dagbladet har kartlagt den svenska butiksdöden i spåren av online-handelsboomen och konstaterar att de tolv stora klädkedjorna för fem år sedan hade 1 475 butiker.

I dag har 350 av dessa butiker försvunnit.

Indiska är en av kedjorna som drabbats hårt. På fem år har Indiska bommat igen 25 butiker, bland annat i köpcentrumet Fältöversten vid Karlaplan på Östermalm i Stockholm.

”Döda ytor och spökstråk”

”Det är förödande med de gluggar som uppstår när en butik har stängt. Det blir döda ytor och spökstråk”, säger Karin Lindahl, vd för Indiska, till tidningen.

Enligt Svensk Handel, som SvD hänvisar till, har en tredjedel av företagen i modehandeln försvunnit under åren 2011-2020. Samtidigt eller åtminstone de senaste åren, särskilt under pandemin, har det varit en explosion för svensk e-handel och det är enligt många experter största orsaken till den butiksdöd som flera modehandlare upplever.

Trenden väntas fortsätta, enligt bedömare.

”Vi är långt i från botten. Vi får en fortsatt butiksdöd”, säger Thomas Jensen, detaljhandelsexpert och chef för Boston consulting group (BCG) i Sverige, i SvD-artikeln och utgår från att boomen för e-handeln fortsätter och att effekten av det blir en halverad försäljning för de fysiska butikerna under de kommande 5-7 åren.

Överetablering av butiker

Han säger att det är en överetablering av butiker och att kedjorna måste ”rationalisera sin butiksportfölj”.

Enligt Postnord växte e-handeln i Sverige med 53 procent under Q1 i år. Men enligt Emma Hernell på HUI är det inte bara e-handeln som hotar de fysiska modebutikerna, även second hand-marknaden kapar åt sig marknadsandelar, menar hon.

ANNONS
ANNONS

HUI har tillsammans med Svensk Handel även tagit fram en rapport som pekar på att konkurrensen inte bara kommer från inhemsk e-handel, även utländska aktörer skjuter fram sina positioner med sina plattformar – samtidigt som hyrorna bidrar till den dystra utvecklingen för modehandelns fysiska butiker.

Nu på onsdagsmorgonen, den 30 juni, berättar Di Digital om en ny undersökning som spår en stark sommar för e-handeln. Läs mer om det här.

Läs även: Svenska företagare spår ökad butiksdöd [Dagens PS] »