Inställda flyg, halvtomma plan och vinstvarningar. ”Situationen är allvarligare än vi tidigare såg och effekterna kommer också att synas längre än vi trodde”, säger Europachefen. Det säger Rafael Schvartzman, Europachef för IATA, flygbranschens egen organisation, skriver SvD.

ANNONS

IATA har tidigare varnat för den kraftiga nedgången av flygningarna till Asien med fokus på Kina. Flygbolagen skulle enligt beräkningar förlora 290 miljarder kronor på den dramatiska resdippen. Det skulle främst drabba asiatiska flygbolag, trodde man. Men i takt med coronovirusets snabba spridning i världen påverkas fler flygbolag, och det är i många fall dramatiskt.

”Det mesta av flygtrafiken till Italien har kollapsat och nu ser vi också hur europeiska och amerikanska flygbolag berörs av corona”, säger Rafael Schvartzman, enligt SvD.

Lufthansa, British Airways, Easyjet och Ryanair minskar nu ned på flygningarna. Även SAS har varnat för att läget blivit värre. Och konkurrenten Finnair har varnat för lägre vinst.

Enligt Rafael Schvartzman finns det ”flera exempel på flygbolag där inte ens hälften av passageraren dyker upp till sin flygning”.

Det går i dag inte att ”överblicka” hur stora konsekvenserna blir i slutändan för flygindustrin, förklarar han, men det är ingen tvekan om att coronahotet blivit större än man kunde föreställa sig.

Flygbolag kan enligt IATA:s chef komma att krascha eller bli uppköpta av konkurrenter, en utveckling som redan var ett faktum i Europa innan viruset dök upp.

En annan effekt är att affärsresenärer kan komma att spola flyget och i stället köra videokonferenser, även om IATA:s chef har svårt att tro det med tanke på att flyget ändå växer så starkt.

ANNONS
ANNONS

Flygbranschens organisationen ställer nu oavsett krav på regeringar i världen för att underlätta för flygbolagen i coronavirusets spår, framgår det.

Läs även: Viruset blev dödsstöten för lågprisflygbolag [DagensPS.se] >