”Vad har Amish-lobbyn, bröllopsbilar för homosexuella samt förbudet mot nationalsången gemensamt? De är alla på låtsas – och de är alla uppdiktade av en och samme man.”

Amerikanska Washington Post har intervjuat en av hjärnorna bakom ett växande problem som blivit en het potatis i USA och världen – framför allt under valtider: fejkade nyheter. Dagens PS skrev nyligen om att Facebook haft krismöte om just hur påhittade stories som spritts i det sociala mediet kan ha påverkat valet och sedan dess har Google gått ut och stoppat all marknadsföring via IT-jättens annonseringsprogram bland de fabricerande sajterna.

38-årige Paul Horner berättar för Washington Post hur han helt på egen hand har kunnat tjäna över 100.000 kronor i månaden från annonsintäkter på absurda historier hämtat från fantasin när de blivit virala och exploderat i sociala medier.

”Folk har definitivt blivit dummare. De skickar bara runt saker. Ingen faktakollar någonting längre – och det är så Trump vann valet. Han sa vad han ville, folk svalde allt och så fort någonting inte visade sig vara sant brydde man sig inte. Det är riktigt läskigt, jag har aldrig sett något liknande.”

Paul Horner berättar att han själv ”hatar Trump” men att han kunnat tjäna stora pengar på fastighetmagnatens framgångar, och framför allt på hans väljare. Men att ”The Donald” nu blivit president och att han själv varit med och bidragit till det – som han är övertygad om – ångrar han djupt.

ANNONS
ANNONS

Han var naiv och trodde aldrig att någon skulle tro på de galenskaper han skrev om.

”Med facit i hand borde alla ha sett detta komma – alla antog bara att Hillary [Clinton] skulle väljas fram. Men det gjorde hon inte, och nu är Trump president.”

MISSA INTE: 20-åring gräver guld med låtsasnyheter [Dagens PS] >

LÄS ÄVEN: Tolv fejkade bilder som lurat de flesta på nätet [Dagens PS] >

URSPRUNGSKÄLLAN: Facebook fake-news writer: ‘I think Donald Trump is in the White House because of me’ [Washington Post] >