Riskkapitalbolaget Northzone storsatsar på elektriska och förarlösa lastbilar genom att gå in på Einrides ägarlista. “Om många börjar skala upp så är det bara bra, för då kan Einride bli en partner”, säger Northzone-partnern Jessica Schultz.

På torsdagen stod det klart att Einride tar in nästan en miljard kronor, skriver Breakit. 

Einride, som tillverkar elektriska och förarlösa lastbilar är en hållbar väg framåt som Northzone vill hänga med på.

En vändningspunkt

Northzone-partnern Jessica Schultz beskriver det hela som ”vändningspunkten på transportmarknaden.”

“Jag tycker att Volvo och de andra verkligen ska gör det här skiftet till elektriskt nu. Om många börjar skala upp så är det bara bra, för då kan Einride bli en partner”, säger hon.

Jessica Schultz säger vidare att hållbarhet har seglat upp i fokus hos både företag och konsumenter och när det gäller Einride så handlar det om hela affärsmodellen.

“Einride går till företagen och hjälper dem att ställa om sina transporter. Det handlar inte om att kunderna måste börja köpa lastbilar utan Einride kan ge hela transporttjänsten, från a till ö. Att Einride kan erbjuda hela paketet är det som gör bolaget intressant.”

Stor investerare

Uppgifter till Di gör gällande en värdering av Einride på mellan 3 och 4 miljarder kronor. Det är oklart hur mycket Northzone gick in med i bolaget, annat än att företaget var en av de större investerarna i rundan – som låg på 110 miljoner dollar.

ANNONS
ANNONS

Läs mer: Svenska förarlösa bilar ska köra Coca-Cola