Sydkoreanska storbolag flyr Kina och letar efter nya marknader. Det är framför allt det kinesiska politiska läget med utdragna lockdowns som skrämmer bort investerare.

ANNONS

Många sydkoreanska storbolag som tidigare har velat vara på den kinesiska marknaden på plats i Kina håller på att packa och lämna landet. Ett av dem är detaljhandelsjätten Lotte Group, känt för sina stormarknader, och som nu blickar mot andra asiatiska marknader, skriver Bloomberg.

Sminktillverkaren Amorepacific Group har stängt över 1 000 butiker i Kina, samtidigt som tillverkningsjättarna Samsung och LG flyttar sina fabriker till andra billiga marknader, och för att undkomma Kinas hårda lockdowns.

”Kina är inte längre ett land med möjligheter för Korea”, säger Scott Kim, tidigare chef för Shanghai och Pekings kontor på Kotra, en enhet under det koreanska handelsdepartementet.

Sydkoreanska storbolag flyr Kina

Enligt honom är nollcovid-policyn och det faktum att kinesiska bolag håller på att komma ikapp de sydkoreanska, helt enkelt för tunga lass att dra.

”Det är bättre om koreanska företag kan överge sin fantasi om att tjäna pengar i Kina.”

Företagslandskapet i Kina är bevisligen dystert enligt en undersökning av Federation of Korean Industries som gjordes i december förra året – som visade att hela 86 procent av 131 sydkoreanska bolag upplevde att affärsförhållandena i Kina hade försämrats under det senaste decenniet.

Politiken oroar mest

Det politiska styret i Kina oroar företagen mest, följt av diskriminering av utländska företag, handelskonflikter mellan USA och Kina, strängare miljöregler och högre produktionskostnader.

Samtidigt försöker den sydkoreanska regeringen hjälpa landets företag att diversifiera bort från Kina, bland annat genom att ha lanserat en ny arbetsgrupp.

Många bolag och affärsmän som har storsatsat på Kina vet dock inte vad de ska göra framöver.

ANNONS
ANNONS

”Jag kan fortfarande inte bestämma mig om jag ska stanna här eller packa allt och åka tillbaka till Sydkorea”, säger Park Sang-Min, en sydkoreansk affärsman som driver ett marknadsföringsföretag i Kina, där han har bott i två decennier.

”Risken med Kina är oförutsägbar.”

Läs även: Nytt Volvo Cars-ras – drabbad av Kina-lockdowns [Dagens PS]