Se upp för de klassiska minorna om du ska nå ut med företagets budskap.
Undvik tabbarna på sociala medier


Mest läst i kategorin
“Man kastar sig gärna in i en kanal, exempelvis Facebook eller LinkedIn utan att veta vem målgruppen är, vad de är intresserade av”, konstaterar Johan Åberg, grundare av den digitala byrån Nivide i Malmö, på sajten Driva Eget.
Han är expert på sociala medier och hjälper företag att marknadsföra sig där.
Hans råd att är att skippa reklamen och i stället skapa ett mervärde för läsarna och de presumtiva kunderna.
Vidare bör man, tycker han, rikta in sig på specifika målgrupper och skräddarsy budskapen.
I övrigt är hans råd att fokusera på kunden i stället för på sig själv, dessutom anser han att den sociala medie-strategin bör vara flexibel så att den kan ändras snabbt vid nya förutsättningar.
Det är också viktigt att följa upp hur läsarna interagerar och helt sonika spola sociala medier som ändå inte uppdateras.
Slutligen är hans rekommendation på Driva Eget att våga testa, analysera och utvärdera den digitala marknadsföringen.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.