Forskare avslöjar i ny studie vilken strategi som är bäst. Missa inte det!
Så får du en slagkraftig logotyp


Mest läst i kategorin
Smartast för företag är att satsa på en logotyp som direkt berättar vad företaget sysslar med.
Den logotypen är mest effektiv, enligt en ny studie som publicerats i Harvard Business Review, skriver Kvalitetsmagasinet.
Forskarna har kikat på och analyserat 600 logotyper och jämfört dessa med värderingen av varumärket i respektive fall.
Slutsatsen är att beskrivande loggor fungerar bäst. De gör det enklare för kunden att förstå vad företaget har för verksamhet, vilket lyfter försäljningen.
Dock finns det undantag från regeln, framgår det, åtminstone när det gäller hamburgerjättar som Burger King och McDonald’s, som forskarna studerade. Där är det inarbetade varumärket, M, som står för McDonald´s, effektivast.
Men generellt sett är beskrivande logotyper alltså mest framgångsrika, och särskilt nya företag vinner på visuell igenkänning i loggan på sina respektive marknader, enligt studien.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.