Tvärtom brukar hans bolag ha sina “bästa år” när ekonomin i övrigt dippar.
En lågkonjunktur skrämmer inte honom.


Carl-Axel Surtevall, som driver sportklädesmärket Casall, intervjuas av Dagens Industri.
I nästan 40 år har han drivit bolaget, som 2018 omsatte 304 miljoner kronor och aldrig tagit in en extern investering.
“Vi har nästan alltid gjort våra bästa år när det är lågkonjunktur. Folk har tid att träna när de blir arbetslösa”, säger entreprenören till Di och förklarar att han uppvaktats många gånger av riskkapitalister i Norden men alltså aldrig plockat in några pengar.
“Problemet med riskkapitalister är att de är så kortsiktiga, vi är extremt långsiktiga”.
Den framgångsrika entreprenören säger också att bolaget står stabilt och tryggt, även om konkurrensen hårdnar.
Casall grundades 1980 i Norrköping och säljer sportkläder och träningsredskap. Företaget har 68 anställda.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.