Dagens PS

Ronny & Ragge lyfter godisbolag till miljardnivå

Ronny & Ragge lyfter bolag till miljardomsättning
Rpnny, Ragge och Raggarchips. Uppenbarligen en lyckad kombo, när nu ERT Godis med hjälp av 90-talsduon når över en miljard i omsättning. (Foto: Pressbild)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 08 dec. 2025Publicerad: 08 dec. 2025

Ronny, Ragge och Raggarchips. Om du undrar vad som krävs för att dra ett svenskt godis- och snacksbolag till miljardomsättning efter 38 år.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Ronny & Ragge, aka Fredde Granberg och Peter Settman, föddes och slog igenom hos SVT 1991. Nu har de återfötts.

I början av 2025 dök de upp och blev dragplåstren för ERT Godis nya satsning ”Raggarchips”.

Med smakerna Sourcream & Onion, Grill och – naturligtvis – Raggarballe med svängdörr, visade de sig även kunna driva försäljning av snacks.

Danskt lyxgodis oväntad vinnare i dystra tider. Dagens PS

Hetare än ett motorblock?

“Vi har alltid varit sugna på att göra något riktigt fett och gott för alla raggare där ute. Och vad passar bättre än chips som smakar lika bra som en rykande V8 låter”, fick duon säga i pressreleasen inför chipspremiären.

Nu, snart 10 månader senare, kan de fira tillsammans med koncernen ERT Godis, som 38 år efter sin start i ett garage i Växjö, nu passerar 1 miljard kronor i omsättning.

I fredags klockan 09:02 passerade man miljardstrecket, enligt ett mycket exakt pressmeddelande.

Halloween? Nej – död och godis på riktigt. Dagens PS

ANNONS
Nichlas Ernstsson, vd för ERT Godis, skakar hand med Kristofer Nilsson efter ett köp av fastighet i Skånes Fagerhult för att expandera ännu mer. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

”Stort och personligt”

“Att få se omsättningen passera en miljard i dag är både stort och personligt för mig. Det är ett resultat av många års hårt arbete från hela organisationen och ett bevis på att vår strategi fungerar”, säger bolagets vd Nichlas Ernstsson.

ERT Godis-koncernen består av tre huvudbolag: ERT godis, Mormor Lisas konfektyr och Klippkungen Växjö.

Koncernen har både grossistverksamhet, e-handel och egen produktutveckling.

Satsar internationellt

Nu går man vidare ”med satsningar på internationella marknader, nya produktserier och ytterligare utveckling av e-handeln”, skriver bolaget nöjt och understryker att ”en förstärkt logistikstruktur och ökad produktionskapacitet” ska stödja den tillväxt man förväntar sig.

Som Ronny & Ragge skulle ha uttryckt det; ”Det är bara att (p)öka på”.

Mindre svenskt godis i Sverige – och mer i Sydkorea. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS