Partykungen såg ett starkt år genom pandemin. Samtidigt blickar e-handelsbolaget mot en expansion till nya marknader.

ANNONS

Visst blev det inställda event under fjolåret, men det stoppade inte partyt för Partykungen som säljer festartiklar på nätet.

Fjolårets plusresultat hamnade på cirka 5,2 miljoner kronor och omsättningen på 222 miljoner kronor.

Flyttade online

Bolaget såg en stor förflyttning från fysiska butiker till online, samtidigt som vissa varukategorier tappade i försäljning medan andra ökade.

”Tack vare detta, korttids­permitteringar och att vi har skjutit på icke nödvändiga investeringar har vi lyckats öka både omsättning och resultat trots det tuffa år som varit”, säger Partykungens vd Joel Svensson till Di. 

På sistone har bolaget anpassat sig till den rådande pandemin och utökat utbudet till exempelvis utomhuslekar och hemmabarer, där badleksaker och trädgårdsspel är storsäljare.

ANNONS
ANNONS

Partykungen surfar med på e-handelstrenden och säljer även saker som godis och läsk.

”Artiklar som man normalt går till en kiosk eller affär för att handla men som man under pandemin valt att e­-handla”, klargör Joel Svensson.

Hållbarhet ska bli bättre

En annan trend är inom hållbarhet.

”Vi kan bli bättre på att erbjuda kunderna mer miljö­vänliga alternativ, i allt från engångsartiklar som går att kompensera hemmavid till maskeradkläder som är till­verkade för att användas mer än en gång.”

Partykungen vill precis som många andra bolag expandera till nya marknader framöver. Joel Svensson vet dock inte exakt var de nya marknaderna kommer ligga.

ANNONS
ANNONS

”Men vi planerar för att ta oss utanför Norden i början av nästa år om allt går som det ska.”

Läs mer: Här är Sveriges mest framgångsrika e-handelsföretag