Dagens PS

Oväntade vinnarna: Mäktigast på sociala medier

Unik topplista - de är mäktigast på sociala medier
Svenska gymnasieelever och laptopar på bordet. Kanske med sociala medier uppe och åtminstone med mest framgångsrika produkten på bordet. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 16 maj 2025Publicerad: 16 maj 2025

Vilka företag engagerar flest svenskar på sociala medier? Det är möjligt att du gissar rätt, men troligare du gissar fel. Här är listan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är Medieakademin som, tillsammans med Mynewsdesk, publicerar en första unik kartläggning över vilka företag som når och engagerar flest svenskar på sociala medier.

Att det är svårt att köpa sig till engagemang, visar listans uppstickare i form av små, lokala företag som gör en bra insats, blir influerare eller skapar reality-innehåll.

Medieakademin har dykt djup ner i Tiktok, Instagram, Facebook, Youtube och X.

Perspektivet har varit att uteslutande undersöka engagemang och räckvidd företagen skapar hos svenskarna. Det har gett en helt annan topplista än den man förväntat sig.

”Nästan alla stora företag prioriterar sociala medier, men de verkar gett upp idén om att skapa engagemang och satsar i stället på köpt räckvidd. Det öppnar upp för helt nya och mindre att lyckas och ta marknadsandelar”, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Mediekademin.

Så blir du en ledande röst på LinkedIn – och når rätt personer. Dagens PS

Energidryck i topp

Listans etta? Energidrycken Nocco med Ica och Netflix på de andra två pallplatserna. Samtidigt finns betydligt mindre aktörer på 30 i topp-listan, exempelvis Merchsweden, Gårdsjö älgpark och Zouma.

Sneakersbolaget Merchsweden från Västerås började som ett UF-företag men med ägaren själv framför kameran lyckades man skapa ett enormt engagemang.

ANNONS

Energidrycken Zouma har också gått från UF via Draknästet till att profilera sig som influerare.

Youtube: En 20-årig resa kantad av kontroverser. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Fler små som lyckas på sociala medier

Det finns fler exempel på de som slagit underifrån och lyckats. Kanalgratis, som hyr in influerare för kvalitativt innehåll inom fiskeutrustning, och ”Gör det med RW” där influeraren Robin Westerlund marknadsför bilprodukter är två sådana.

Företag som Grufman Bil, Svanströms el & VVS och Gårdsjö älgpark har hittat ett vinnande koncept i att dokumentera företagets vardagsliv.

Ett kamerateam hänger på under en akut VVS-utryckning, en felsökning i en bil eller när en älg hälsar på inne i huset hos Gårdsjö älgpark.

Facebook mest men Tiktok bäst?

Facebook är den mest använda plattformen, men det är på Tiktok företagen lyckas bäst.

Bland Tiktoks 500 mäktigaste är 8 procent företag. Motsvarande siffra på Facebook är 5 procent och på Instagram 2 procent.

ANNONS

”Sociala medier är i dag en självklar arena för företag som vill bygga relationer och stärka sitt varumärke med hjälp av PR. Den här kartläggningen visar tydligt att det inte bara handlar om stora marknadsbudgetar, utan om att vara relevant, äkta och närvarande”, konstaterar Mynewsdesks PR-chef Adam Karseland.

Topplistan/30 mäktigaste på sociala medie

1.Nocco

2. Ica

3. Netflix

4. Merchsweden

5. Gårdsjö älgpark

6. Celsius Sverige

7. Pågen

ANNONS

8. Zouma

9. Pinchos 

10. Libero

11. Gurfman bil AB

12. Gördetmedrw

13. Ikea

14. Kanalgratis

15. Gekås Ullared

16. Caia Cosmetics

ANNONS

17. Postkodlotteriet

18. Gröna Lund

19. Svingoa grisar

20. Telia

21. Netonnet

22. Clean Drink

23. Fonus

24. Tui

25. Åhléns

ANNONS

26. Ungdomskraft

27. Nelly

28. Bareballes

29. Lexbase

30. Kolmården

(Källa: Medieakademin)

Tiktok och Kardashian gör slut på Guinness. Dagens PS

Tiktok mest använda sociala medier-appen. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS