Vilka företag engagerar flest svenskar på sociala medier? Det är möjligt att du gissar rätt, men troligare du gissar fel. Här är listan.
Oväntade vinnarna: Mäktigast på sociala medier


Mest läst i kategorin
Det är Medieakademin som, tillsammans med Mynewsdesk, publicerar en första unik kartläggning över vilka företag som når och engagerar flest svenskar på sociala medier.
Att det är svårt att köpa sig till engagemang, visar listans uppstickare i form av små, lokala företag som gör en bra insats, blir influerare eller skapar reality-innehåll.
Medieakademin har dykt djup ner i Tiktok, Instagram, Facebook, Youtube och X.
Perspektivet har varit att uteslutande undersöka engagemang och räckvidd företagen skapar hos svenskarna. Det har gett en helt annan topplista än den man förväntat sig.
”Nästan alla stora företag prioriterar sociala medier, men de verkar gett upp idén om att skapa engagemang och satsar i stället på köpt räckvidd. Det öppnar upp för helt nya och mindre att lyckas och ta marknadsandelar”, säger Emanuel Karlsten, ordförande för Mediekademin.
Så blir du en ledande röst på LinkedIn – och når rätt personer. Dagens PS
Energidryck i topp
Listans etta? Energidrycken Nocco med Ica och Netflix på de andra två pallplatserna. Samtidigt finns betydligt mindre aktörer på 30 i topp-listan, exempelvis Merchsweden, Gårdsjö älgpark och Zouma.
Sneakersbolaget Merchsweden från Västerås började som ett UF-företag men med ägaren själv framför kameran lyckades man skapa ett enormt engagemang.
Energidrycken Zouma har också gått från UF via Draknästet till att profilera sig som influerare.
Fler små som lyckas på sociala medier
Det finns fler exempel på de som slagit underifrån och lyckats. Kanalgratis, som hyr in influerare för kvalitativt innehåll inom fiskeutrustning, och ”Gör det med RW” där influeraren Robin Westerlund marknadsför bilprodukter är två sådana.
Företag som Grufman Bil, Svanströms el & VVS och Gårdsjö älgpark har hittat ett vinnande koncept i att dokumentera företagets vardagsliv.
Ett kamerateam hänger på under en akut VVS-utryckning, en felsökning i en bil eller när en älg hälsar på inne i huset hos Gårdsjö älgpark.
Facebook mest men Tiktok bäst?
Facebook är den mest använda plattformen, men det är på Tiktok företagen lyckas bäst.
Bland Tiktoks 500 mäktigaste är 8 procent företag. Motsvarande siffra på Facebook är 5 procent och på Instagram 2 procent.
”Sociala medier är i dag en självklar arena för företag som vill bygga relationer och stärka sitt varumärke med hjälp av PR. Den här kartläggningen visar tydligt att det inte bara handlar om stora marknadsbudgetar, utan om att vara relevant, äkta och närvarande”, konstaterar Mynewsdesks PR-chef Adam Karseland.
Topplistan/30 mäktigaste på sociala medie
1.Nocco
2. Ica
3. Netflix
4. Merchsweden
5. Gårdsjö älgpark
6. Celsius Sverige
7. Pågen
8. Zouma
9. Pinchos
10. Libero
11. Gurfman bil AB
12. Gördetmedrw
13. Ikea
14. Kanalgratis
15. Gekås Ullared
16. Caia Cosmetics
17. Postkodlotteriet
18. Gröna Lund
19. Svingoa grisar
20. Telia
21. Netonnet
22. Clean Drink
23. Fonus
24. Tui
25. Åhléns
26. Ungdomskraft
27. Nelly
28. Bareballes
29. Lexbase
30. Kolmården
(Källa: Medieakademin)
Tiktok och Kardashian gör slut på Guinness. Dagens PS
Tiktok mest använda sociala medier-appen. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.